Tarvitseeko suuseksissä käyttää kondomia, jos esinahka pysyy terskan päällä?
Minulla on fimoosi eikä terska tule esinahan alta ollenkaan näkyviin. Tarvitseeko suu seksissä käyttää kondoomia jos esinahka pysyy koko ajan terskan päällä

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Et ole yksin tilanteessasi, sillä fimoosi, eli ahdas esinahka, on tuttu monelle muullekin. Seksitaudit voivat tarttua, vaikka esinahka pysyisikin koko ajan terskan päällä. Siksi suuseksissä ja kaikissa muissakin seksin muodoissa on tärkeää käyttää kondomia tai suuseksisuojaa. Kondomin asettamista esinahan päälle voi kokeilla yhdessä kumppaninsa seurassa.
Ahdas esinahka ei estä seksin harrastamista tai kondomin käyttämistä, mutta voi tapauskohtaisesti hankaloittaa näitä toimia. Esinahkaa voi yrittää varovasti liikutella suihkussa tai liukuvoiteen avulla säännöllisesti. Kumppanin kanssa on myös mahdollista keksiä vaihtoehtoisia hyväilytapoja, mikäli jokin toiminta sattuisi tai kondomi olisi hankalaa asettaa peniksen päälle. Niin venyttelyissä, kondomin laittamisessa kuin (suu)seksin harrastamisessa on tärkeää kuunnella kehoaan ja edetä sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Itseään ei kannata väkisin satuttaa, jos jokin tuntuisi epämukavalta.
Fimoosi ja sen hoitoon liittyvät seikat voivat saada aikaan uusia kysymyksiä. Tällaisissa tilanteissa on hyvä olla terveydenhoitajaan tai lääkäriin yhteydessä. He osaavat auttaa parhaiten juuri sinun terveyteesi liittyvissä asioissa. Lisätietoa esinahasta saat täältä.
Neuvonnan tiimi