Teini-ikäisenä tehdyt seksikokeilut hävettävät
Hei! Teini-ikäisenä tekemäni seksikokeilut hävettävät todella paljon. Annoin nimittäin lemmikkini nuolla itseäni, useaan otteeseen. Häpeän todella paljon tätä. Ajatuksia mitä tulee on että en saisi nauttia seksistä ja että elämäni on nyt pilalla. Voinko nauttia seksistä? Voinko vaan jättää nämä asiat taakseni? En ole enään aikuisiällä näin toiminut enkä haluakkaan. Voinko vaan jatkaa elämääni normaalisti?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Teini-ikään kuuluu erilaisten uusien kokemusten hakeminen. Seksuaalisuuteen liittyvät kokeilut saavat monesti aikaan kiinnostusta ja kuvaamiasi tilanteita lemmikin kanssa on tapahtunut muillekin. Aikuisuudessa omat seksuaaliset kokeilut voivat aiheuttaa häpeän ja syyllisyyden tunteita. On kuitenkin hyvä muistaa, että lapsuudessa ja nuoruudessa teot tehdään aina niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka silloin omaa. Nuoruuteen kuuluu uteliaisuus ja erilaisia seksuaalisia kokeiluja ei välttämättä osaa arvioida samalla tavoin kuin aikuisena. Kuten itsekin kerroit, et aikuisiällä toimisi samalla tavalla.
Sinulla on lupa jatkaa elämääsi tavallisesti ja nauttia seksistä. Jokaisen ihmisen elämän varrelle mahtuu monenlaisia kokemuksia ja osa niistä saattaa olla kielteisiä. Tapahtumien kanssa on kuitenkin mahdollista tehdä sovinto itsensä kanssa. Voit miettiä, millä tavoin itse lähtisit juttelemaan katuvan ihmisen kanssa, mikäli esimerkiksi joku nuori päättäisi uskoutua kokeiluistaan sinulle. Monesti toista kohtaan on helpompaa olla armollisempi kuin itseään kohtaan. Lempeä päänsisäinen puhe ja myötätuntoinen suhtautuminen tapahtuneisiin asioihin helpottavat omaa oloa. Sinua voisi kiinnostaa tarkemmin vielä seksuaalista häpeää ja syyllisyyttä käsittelevät artikkelimme, jotka voivat tukea aihepiirin työstämistä.
Ikävää kuulla, että koet elämäsi olevan pilalla tapahtuneiden asioiden takia. Negatiivisten ajatusten noustessa pintaan voi huomioida kyseiset ajatukset, koittaa suhtautua niihin neutraalisti, jättää niihin tarttumatta ja antaa niiden lipua pois mielestä. Tarvittaessa voit kokeilla henkistä hyvinvointia tukevia harjoituksia. Myös asioista puhuminen auttaa. Jos sinusta tuntuu, että haluaisit käsitellä seksuaalisuuteesi ja menneisyyteesi liittyviä asioita, olet lämpimästi tervetullut juttelemaan kanssamme joko neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle. Kukaan ei tuomitse sinua ja ansaitset voida hyvin. Yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi