Suihkussa poikien puolella
Teinkö mielestänne väärin, kun menin liikuntatunnin jälkeen suihkuun poikien kanssa, vaikka olen tyttö? Kysyin ainakin neljältä pojalta tähän lupaa, ja kaikki sanoivat, että tule vaan. Yksi tyttö kanteli tästä opelle, ja jäin jälki-istuntoon, kun en olisi saanut muka olla poikien puolella suihkussa. Sitä ei ollut kuitenkaan missään vaiheessa kielletty, joten kärsin kyllä vääryyttä kuin jouduin jälki-istuntoon. En ymmärrä, mikä tässä meni vikaan. Kuinka voin jatkossa toimia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen koulun toimintaa ohjaavat tietyt järjestysäännöt sekä säännöt pukuhuoneiden tarjoamisesta tytöille ja pojille. Yleensä kouluissa pukuhuoneet ovat erikseen, ellei kouluun ole järjestetty esimerkiksi sukupuolineutraalia pukuhuonetilaa. Lisäksi julkisten tilojen järjestystä ohjaavat säännöt sukupuolisiveellisyydestä. Mikäli koulun sääntöjä rikotaan, saattaa seurauksena olla esimerkiksi jälki-istuntoa.
Koulu on velvoitettu takaamaan jokaiselle lapselle ja nuorelle turvallisen kasvualustan, jossa saa kehittyä ja kasvaa omaan tahtiinsa. Tämä pätee esimerkiksi seksuaalisuuden kehitykseen. Seksuaalisuus on varsinkin murrosiässä herkkä osa-alue ihmisen elämässä ja vaikka sinulle olisi tällä hetkellä OK käydä poikien puolella suihkussa, eivät kaikki välttämättä koe samalla tavoin. Hienoa, että kysyit ainakin neljältä henkilöltä luvan suihkun käyttämiseen, se on tosi hyvä juttu. Kuvaamassasi tilanteessa on olennaista kysyä asiasta ensin opettajalta ja sitten aivan jokaiselta samassa pukuhuoneessa olevalta suostumus suihkun käyttämiseen. Näin ei tule tahattomasti loukanneeksi kenenkään seksuaalista itsemääräämisoikeutta.
Harmillista, ettei opettaja osannut selittää tai perustella jälki-istunnon syytä sinulle riittävästi. Koska asia vaivaa sinua, on hyvä jutella kokemuksestasi opettajan kanssa. Voitte käydä läpi sinua mietityttäviä seikkoja esimerkiksi jälki-istunnon syyhyn, koulun sääntöihin ja tunteisiisi liittyen. Halutessasi voit pyytää rehtorinkin keskusteluun mukaan. Voitte tarvittaessa jutella suihkutiloihin liittyvistä käytännöistänne sekä miettiä, onko niissä jotakin selvennettävää tai parannettavaa. Juttelemalla saat vielä täsmällisempiä neuvoja siihen, kuinka sinun tulisi jatkossa toimia. Mikäli kaipaat seksuaalisuuteen liittyen tukea tai neuvoja, voit soittaa neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi