Terskan kosketusarkuus
Miten voisin alkaa totutella terskaa kosketukselle? Pystyn liikuttelemaan esinahkaa terskan yli, vaikka esinahka on aika ahdas. Viimeiset kiinnikkeet irtosivat esinahasta äsken. Terskan iho on hyvin kosketusarka. Siinä on paljon valkoista töhnää, koska en ole voinut pestä sitä aiemmin. Miten sen voisi pestä, kun kosketus sattuu? Voinko mitenkään kosketella pippeliä normaalisti, kun terska on niin arka, että puhaltaminenkin tuntuu jääkylmältä? Mikä pippelissä on vikana?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahan suojassa ollut terskan limakalvo voi tuntua aralta hyvin pienestäkin kosketuksesta. Arkuus on yleensä voimakkainta silloin, kun esinahka on ensimmäisiä kertoja terskan takana. Ajan myötä terska tottuu myös muuhun kuin esinahan limakalvon kosketukseen. Hyvä asia, että pystyt liikuttelemaan esinahkaasi terskan yli. Liikuttelussa kannattaa olla helläkätinen ja edetä keholle sopivaan tahtiin niin, että tilanne tuntuu miellyttävältä.
Esinahan alle kertyy helposti vaaleaa eritettä, joka on hyvä pestä päivittäin pois haalealla tai lämpimällä vedellä. Ikävää kuitenkin kuulla, että terskan peseminenkin tuntuu kivuliaalta. Kivuista ei ole pakko kärsiä ja sinua varmasti hyödyttäisi jutteleminen terveydenhoitajan kanssa. Voitte keskustella, onko sinun esimerkiksi mahdollista saada puudutevoidetta tilanteen helpottamiseksi. Terveydenhoitaja voi myös tarkistaa, ettei alueelle ole syntynyt myöskään mitään ikäviä tulehduksia, jotka aiheuttaisivat kipua.
Vaikka tilanne saattaisi nyt pelottaa tai harmittaa, on vointisi toivottavasti kohta jo parempi. Tilannettaan voi yrittää helpottaa käyttämällä löysiä alusvaatteita, jotka on valmistettu pehmeästä ja hengittävästä materiaalista. Omista huolistaan ja terveyteen liittyvistä asioista kannattaa puhua turvalliselle aikuiselle, sillä yksin ei tarvitse tällaisia pohtia. Voit myös ottaa jonkun tukihenkilöksesi mukaan terveydenhoitajan vastaanotolle. Kaikki menee varmasti hyvin, joten voit olla huoletta. Halutessasi saat soittaa meidän neuvontapuhelimeemme, jos tarvitset vielä tukea tilanteessaan. Lisätietoa pippelistä saat tarvittaessa täältä.
Neuvonnan tiimi