Terve! Olen 18-vuotias mies, saman ikäinen kuin vakituinen tyttöystäväni. Viikonloppuna...
Terve! Olen 18-vuotias mies, saman ikäinen kuin vakituinen tyttöystäväni. Viikonloppuna kokeilimme 2 kertaa yhdyntää, mutta kummallakin kerralla se epäonnistui sen takia, koska penikseni veltostuu vähitellen siinä juuri ennen yhdyntää eikä sitä ilmeisesti sen takia saa naisen sisään. Kyseessä on molempien ensimmäinen kerta, ja molemmat kokevat olevansa valmiita siihen. Kysyisin vain, että mistä tämä ongelma voisi johtua? Ei ole kovinkaan mukavaa, kun joutuu lopettamaan leikit kesken sen takia.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että molemmat olette keskustelleet seksiin liittyvistä asioista ja koette yhdessä olevanne valmiita yhdyntään. ”Eka kerta” tuntuu usein jännittävältä ja tilanne voi luoda erilaista paineita, etenkin miehelle. Jännitys ja suorituspaineet taas saattavat aiheuttaa erektiovaikeuksia. Tämä on yleistä ja sitä ei tarvitse hävetä. Erektiokyky on herkkä erilaisille stressitekijöille ja siksi esimerkiksi jännittävissä tilanteissa penis voi tahdosta riippumatta veltostua. Joskus tilanteesta saattaa syntyä myös ikävä kierre, jossa uuden erektion aikana pelkää peniksen veltostuvan, kuten aiemmalla kerralla. Pelko ja stressi taas voivat vaikeuttaa erektion ylläpitämistä ja näin kierre on valmis.
Teillä on jo keskusteluyhteys luotu, joten kannattaa pitää siitä kiinni ja jutella tilanteen aiheuttamista tunteista. Rento ja välitön tunnelma on omiaan karkottamaan jännitystä ja suorituspaineita. Jännityksen tunne on varmasti molemminpuolinen ja siksi voisitte yhdessä keksiä juuri teille sopivan keinon tuottaa ja saada nautintoa. On hyvä muistaa, että seksuaalista nautintoa on mahdollista tuottaa toiselle muutenkin kuin peniksellä. Jos erektio laskee, voi pitää pienen tauon tai jatkaa toisenlaisia hyväilyjä ja luottaa siihen, että hetken päästä erektio saattaa syntyä uudestaan. Leikkejä ei siis tarvitse lopettaa, ”käsikirjoitusta” voi vain vähän muuttaa. Tärkeintä on keskittyä tilanteen nautinnollisuuteen; jos jokin tuntuu hyvältä, kannattaa sitä jatkaa ja päinvastoin.
Mitään hätää ei ole, joten voitte olla rauhassa. Jos sinusta tuntuu, että kehosi edelleen huolettaa sinua tai tilanne jatkuu pitkään, voit halutessasi olla yhteydessä terveydenhoitajaan. Kuvaamasi asia saattaa aiheuttaa erilaisia tunnetiloja, joista on sallittua jutella myös esimerkiksi neuvontapuhelimessamme. Meille saa puhua luottamuksellisesti ja neuvontapuhelimen kautta tilannetta voidaan käsitellä syvemmin. Tsemppiä jatkoon.
Neuvonnan tiimi