Terveysalan ammattilainen sinut seksuaalisuutensa kanssa
Lueskelin erästä toiselle antamaanne vastausta. Kysymyksenä oli terveydenhoitajan punastuminen seksistä puhumisen aikana ja vastauksessa mainittiin että ”valitettavasti kaikki terveydenhoitoalan ammattilaiset eivät ole sinut seksuaalisuutensa kanssa”. Jäin miettimään että mitä tuo syvällisemmin tarkoittaa?
Olen vihdoin odotuksen ja tappelun jälkeen päässyt tarvitsemaani, ei kuitenkaan seksuaalipuolen, terapiaan ja olen muutenkin psykiatrisen puolen asiakas. Minulla on Aspergerin syndrooma ja se vaikuttaa myös hoitoon muunmuassa siten että seksuaalipuolta voi joutua ottamaan esiin sellaisissakin asioissa joissa sitä ei muuten yleensä tarvitse huomioida. Minulla tuo Asperger vaikuttaa erityisen vahvasti tunne- ja aistipuolella. Luotettavasta lähteestä kuulemani tutkimustiedon mukaan kuuloaistin yliherkkyydet voivat aivoissa merkitä autisminkirjolaiselle samanlaista aistimusta kuin neurotyypilliselle normi-ihmiselle on kipu. Hävettää edes kirjoittaa mutta ”kivusta nautintoon on matkaa pelottavan vähän” ja voi olla että esimerkiksi kuulotesti aiheuttaa minulle niin voimakkaan aistimuksen että se on pohjimmiltaan eroottinen kokemus ja aiheuttaa jopa stondiksen. Olen pohtinut että kokemus vastaisi neurotyypillisellä ihmisellä samaa kuin jotkut tykkäävät piiskata tai muuten satuttaa toista seksin aikana.
Kun olen siis näin omalaatuinen, yksin aisti- ja tunnepuoleni kanssa ja vielä pohjimmiltani erittäin herkkä, niin mietin että miten uskallan ottaa asioita puheeksi ammattilaisten kanssa vaikka he ovatkin kokeneita ja osaavia. Ja miten toimia jos puolin tai toisin tulee kiusallisia tilanteita? Tiedostan että seksuaalisuuden esiintuonti voi olla tarpeen terapian ja muun hoidon onnistumisen kannalta mutta samalla pelottaa etten uskalla puhua asioista vaikka pitäisi.
Kiitos jos voitte auttaa edes vähän. Normaalisti en itke mutta tätä kirjoittaessa silmäkulma kostui aavistuksen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerrot jääneesi miettimään aikaisempaa vastaustamme nettineuvonnassa ja siinä olleeseen kommenttiin liittyen terveydenhoitoalan ammattilaisten kokemukseen omasta seksuaalisuudestaan. Syvällisempää vastausta kysymykseen on vaikeaa antaa, koska kaikki kokevat niin yksilöllisesti seksuaalisuutensa. Tuolla kommentilla tarkoitetaan sitä, että ihmisen (joka ei ole käsitellyt esimerkiksi omaa seksuaalihistoriaansa tai asenteitaan erilaisiin seksuaalisuuden ilmenemismuotoihin) voi olla hankala kohdata toista ihmistä kokonaisuutena, johon myös seksuaalisuus kuuluu.
Hyvä kuulla, että olet päässyt tarvitsemaasi terapiaan. On täysin tavallista, että asperger-henkilöillä voi olla erilaisia tunne- ja aistiherkkyyksiä.  Myös kiihottumisen kokeminen erilaisia hoitotoimenpiteitä tehtäessä on normaalia ja ihminen ei pystykään kontrolloimaan kehonsa reaktioita. Monet mieltävät kivun seksuaalisesti kiihottavaksi ja se on täysin sallittua, sillä kaikilla saa olla omat mieltymyksensä.
Kun olet potilaana tai asiakkaana jossakin terveydenhuollon palvelussa niin vastuu käynneistä on hoitavalla taholla. Olet siinä täysin oikeassa, että seksuaalisuuteen liittyviä asioita on hyvä ottaa esille, varsikin kun itse koet sen tärkeäksi. Kun menet terveydenhuollon palveluun, missä mielestäsi seksuaalisuus olisi hyvä ottaa puheeksi (ja asia liittyy kyseiseen käyntiin) niin silloin asiasta kannattaa puhua. Kaikilla on myös oikeus olla sanomatta ja tottakai kannattaa miettiä aina jokainen käynti erikseen, että liittyykö siihen nuo kysymyksessä mainitsemasi asiat.
Aina saa sanoa sen, että jännittää ja asiasta on vaikea puhua. Jännitys on yleensä myös merkki siitä, että asia on itselle tärkeä. Kun olet saanut asian ensimmäisen kerran ääneen sanottua niin seuraavalla kerralla se on jo helpompaa. Jos sitten tulee näitä mainitsemiasi kiusallisia tilanteita niin nekin sujuvat itsesi kannalta paljon mukavammin kun olet jo etukäteen puhunut asiasta työntekijälle. Eli jos vaikka saat stondiksen niin silloin tilanteeseen voi suhtautua vaikka vähän huumorillakin ja todeta, että ”no niin tätä juuri tarkoitin kun aluksi kerroin, että tällaista voi tapahtua. Ja nyt se sitten kävi”. Mikäli jälkeenpäin sinulle tulee olo, ettet oikein tullut tilanteessa kohdatuksi niin voit soittaa esimerkiksi meidän maksuttomaan neuvontapuhelimeen, yhteystiedot löydät täältä.
Kaikkia terveydenhoitoalan ammattilaisia sitoo vaitiolovelvollisuus. Jos haluat esimerkiksi toivoa, että sinusta kirjattaisiin jotakin tiettyjä tietoja, niin sitäkin voit pyytää. On hienoa kun olet oivaltanut itse, kuinka tarkeä tekijä seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat oman hoitosi kannalta. Uskalla siis rohkeasti toimia niin kuin itsellesi parhaaksi on ja ottaa asia puheeksi.
Veera Virta