Tissien koko
Kiinnostaisi tietää, mikä on yleisin naisten tissien koko? Onko sitä edes tutkittu? Itselläni on B-kuppi(ympärysmitta 85) ja tissini tuntuvat ihan liian isoilta ja hankalilta, kuin jotkut pahuksen riippakivimelonit, mutta olen huomannut että kaupoissa on myynnissä paljon isompiakin rintsikoita. Olenko normaalikokoinen? Onkohan mahdollista pienentää tissejä jotenkin? BMIni on 26, jos laihduttaisin vaikka kymmenen kiloa, pienenisivätkö myös tissini?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Eri lähteet antavat keskimäärin yleisimmäksi tissien kooksi Suomessa B- tai C-kupin. Tämä tulos on suunnilleen samassa linjassa monien muiden Euroopan maiden kanssa.
Tissien kokoon vaikuttavat pitkälti omat perintötekijät. Tissit koostuvat maitorauhasen lisäksi rasvakudoksesta, joten ravinto ja painon vaihtelu vaikuttavat tissien kokoon. Koska jokaisen keho on kuitenkin ainutlaatuinen, ei voida tarkasti sanoa, tapahtuuko juuri omalla kohdalla muutosta tissien koossa tai kuinka paljon koko muuttuisi. Oletettavaa on, että koko muuttuisi jossakin määrin, mutta riippuu henkilöstä, kuinka merkittävä muutos on kyseessä.
Jokaisella on omanlaisensa tissit, jotka ovat hyvät sellaisenaan. Siksi ei liikaa kannata katsoa muiden mittoja. Vaikka omat mitat olisivatkin keskimäärin samaa luokkaa toisten ihmisten mittojen kanssa, voi silti omien tissien koko harmittaa. Tällaisia harmittavia hetkiä voi tulla kenelle vain vastaan. Jos tissit tuntuvat isoilta tai hankalilta, voi testata esimerkiksi toisenlaista rintaliivimallia. Erityisesti alan erikoisliikkeistä saa henkilökohtaista palvelua juuri itselle oikeanlaisten rintaliivien hankintaan.
Kehosi on arvokas ja rakastettava juuri sellaisenaan. Mikäli jokin asia tisseissä painaa silti mieltäsi, voi asian ottaa puheeksi terveydenhoitajan kanssa. Terveydenhuollon ammattilaiselta saa myös tietoa tarvittaessa turvalliseen painonpudotukseen tai tissien kokoon liittyen. Lisäksi kaverien ja tuttavien kanssa voi keskustella tisseistä, jos kaipaa enemmän vinkkejä tai vertaistukea aihepiiriin liittyen.
Neuvonnan tiimi