Tiukka esinahka
Olen siis 18 vuotias miehenalku, mua vaa huolestuttaa ku mun esinahka on niin tiukka ettei se mene tarpeeksi taakse. Masturboidessakin pitää olla varovainen koska jos yhtään vauhdikkaammin puuhailee, niin se sattuu kun se menee tohon terskan reunan kohalle. Kerran se lipsahti siitä ylitte, mutta sit ei meinannu tulla enää takasin. Onko tämä normaalia vai voiko sitä venyttää jotenkin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lapsena esinahka on kiinnittyneenä penikseen sidekudoskiinnikeillä, jotka yleensä irtoavat peniksen kasvaessa. On kuitenkin hyvin yleistä, että esinahka on vielä vanhempanakin ahdas, eikä se mene terskan yli ollenkaan tai kokonaan.
Useimmiten apua saa itsehoidosta. Esinahkaa voi löysyttää varovaisilla venyttelyillä, joissa kannattaa käyttää apuna ihoa pehmentävää öljyä tai voidetta. Myös sooloseksin yhteydessä tapahtuva esinahan liikuttelu auttaa asiassa, kunhan sen tekee siten, ettei siitä aiheudu kipua.
Kireäkään esinahka ei useimmiten estä yhdyntää, kondomin käyttöä tai peniksen puhtaana pitämistä. Jos kireydestä on kuitenkin vaivaa ja tilanne ei helpotu kotikonstein, kannattaa sinun hakeutua omalle terveyskeskuslääkärillesi tai vaikka opiskelijaterveydenhuoltoon. Esinahan kireyttä voidaan hoitaa reseptillä saatavalla hormonivoiteella tai tarvittaessa pienellä päiväkirurgisella toimenpiteellä eli esinahan kiinnikkeen pidennyksellä (frenuloplastia). Ahdas esinahka tai lyhyt frenulum eivät ole perusteltuja lääketieteellisiä syitä esinahan poistolle eli peniksen ympärileikkaukselle.
Lisää esinahasta voit lukea täältä.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman