Torjutuksi tulemisen pelko ja toiveista kertominen tutustumisen aikana
Pitääkö kertoa tutustumisessa aikana, mitä etsii elämältä, jotta voisi säästyä aikaa ja vaivaa? Tapahtuuko se silloin, jos on tutustuminen alussa, muttei haluu vielä sanoa vai haluaa kertoa myöhemmin, kun tietää toisesta jotain. Joskus koen olevan pelko/riski, jos on torjumisesta kysymys. Mitä näkökulmana vois parantaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tutustumisen aikana kannattaa sanoa, mitä haluaa elämältä. Suhteen onnistumisen kannalta on oleellista, että molemmilla on samantyyppiset arvot ja toiveet tulevaisuuden suhteen. Asioista keskusteleminen varhaisessa vaiheessa voi säästää molempien aikaa, jos ilmeneekin, että yhteiset toiveet eivät ole samansuuntaiset.
Mikäli seuraa etsii esimerkiksi netistä tai treffisovellusten kautta, voi jo tuolloin kertoa omista toiveistaan. Myös ystävällisen keskustelun lomassa voi treffien aikana kysellä toisen toiveita ja kertoa omistaan. Treffikumppanikin saattaa tehdä samoin. Jos jokin omasta mielestä tärkeä asia jäi sanomatta, voi siitä kertoa vaikkapa mahdollisten toisten treffien aikana. Aina voi puhua omista huolistaan tai itselleen tärkeistä asioista, mikäli jokin jäi mietityttämään.
Moni muukin saattaa pelätä tai jännittää toisen ihmisen lähestymistä romanttisessa mielessä. On hyvin inhimillistä olla huolissaan siitä, miten toinen suhtautuu omiin lähestymisyrityksiin. Omia huoliaan voi purkaa esimerkiksi jonkun kaverin kanssa. Kyseessä on erittäin yleinen huolenaihe, joka koskettaa monia muitakin. Kavereilta voi saada tukea ja neuvoja arjessaan.
Myös ammattilaisen apu voi auttaa, jos pelkää torjutuksi tulemista ja kokee sen vaikuttavan omaan elämään kielteisesti. Huolistaan on mahdollista puhua esimerkiksi psykologin tai seksuaalineuvojan kanssa. Yhteystiedot muihin neuvontapalveluihimme löydät täältä.
Neuvonnan tiimi