Touhutippojen tuleminen herkästi
Minulla tulee tosi herkästi touhutippoja. Ajattelen seksiä päivän mittaan aika monta kertaa ja erektioita on niin paljon, eten ole edes laskenut. Erektion mentyä ohi tunnen kuinka pippelistä valuu touhutippoja alushousuun. Housuissa tuntuu pitkin päivää märkiä kohtia. Onko tämä normaalia? Eivätkö touhutipat mene tällä tavalla hukkaan? Miksi keho erittää niitä? Riittääkö niitä tulevaisuudessa, jos niitä tulee päivittäin monta kertaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmiskeho toimii ainutlaatuisesti ja siksi touhutippojen erittämisessä on yksilöllisiä eroja. Toisilla touhutippoja voi tulla enemmän kuin joillain toisilla. Tämä ei ole vaarallista, mutta runsas touhutippojen erittyminen saattaa harmittaa ajoittain. Myöskin seksin ajatteleminen ja erektioiden ilmaantuminen pitkin päivää on luonnollista eikä asiasta tarvitse olla huolissaan.
Touhutipat ovat peräisin Cowperin rauhasista, jotka sijaitsevat lantionpohjassa ja aukeavat virtsaputkeen. Touhutippojen tarkoitus on liukastaa terskan pää ja edesauttaa yhdynnän onnistumista. Nuorilla touhutippoja voi erittyä reilustikin, mutta iän myötä tilanne yleensä tasoittuu. Touhutippojen tulemista ei voi itse estää eivätkä touhutipat mene hukkaan tai lopu tulevaisuudessa kesken, vaikka touhutippoja tulisikin pitkin päivää.
Jos märät kohdat alushousuissa häiritsevät, voi pitää mukana vara-alushousuja, jolloin märät alushousut on mahdollista vaihtaa kuiviin vessassa. Yksi vaihtoehto on myös pitää alushousuissa muutama pala vessapaperia, jos märkiä kohtia ilmestyy alushousuihin pois kotoa ollessa. Kotona voi sitten tarvittaessa huuhtaista sukuelinten aluetta ja vaihtaa kuiviin alushousuihin.
Varmimman tiedon kehoon ja terveyteen liittyvistä asioista saat terveydenhoitajalta. Jos siis tilanne häiritsee sinua tai havaitsisit joitakin kielteisiä muutoksia, kannattaa jutella asiasta vielä terveydenhoitajan kanssa rohkeasti. Muutoin voit olla rauhassa tilanteesi suhteen.
Neuvonnan tiimi