Tuhmien puhuminen tuntuu vaikealta
Poikaystävä on kertonut, että olisi kiihottavaa, jos puhuisin ns. tuhmia. Se tuntuu minusta vaikealta. En ole tottunut käyttämään rivoja sanoja. Minusta seksi on kaunis ja herkkä asia, johon sellaiset puheet eivät sovi. Pitäisikö vaan jotenkin pakottaa itseni puhumaan tuhmia? Olen haaveillut sekuaalineuvojaksi opiskelusta. Arveluttaa vain pitäisikö siinä työssä olla mien ronskipuheinen joillekin asiakkaille. Ainakin pitäisi olla valmis kuuntelemaan vaikka asiakas käyttäisi mitä alapää-sanastoa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olette pystyneet juttelemaan toiveistanne seksin suhteen. Ymmärrettävästi, jos omaan sanavarastoon eivät kuulu ”rivot” sanat, tuhmien puhuminen voi tuntua vieraalta tai hankalalta asialta. Seksin kuuluisi olla mukava ja miellyttävä asia molemmille, joten tuhmien puhuminen pakottamalla voi tuntua ikävältä tai suorastaan mahdottomalta.
Tuntuuko sinusta vaikealta kirjoittaa ”tuhmuuksia”? Vaikka seksin aikana ei pystyisi puhumaan tuhmasti, voisiko päivän aikana käyty viestittely kiihottaa poikaystävääsi sen verran, että hän saisi siitä mielihyvää? Tai olisiko olemassa joitain sanoja, joita voisit harjoitella sanomaan ja jotka sopisivat sanavarastoosi, mutta eivät loukkaisi sinua seksin aikana? Suomen kieli on hyvin rikas kieli ja omaa mielikuvitusta käyttäen on mahdollista puhua tuhmia käyttämällä myös niitä kauniita sanoja tai sitten kiertoilmauksia, ilman, että olisi suoranaisesti rivo.
Mukavaa, että sinulla on urahaaveita. Koska ihmisten sanavarastot ovat hyvin erilaisia on tosiaan mahdollista, että seksuaalineuvonnassa asiakkaiden kieli saattaa tuntua ronskilta. Asiakkaan sanaston omaksuminen ammattilaisen toimesta voi tuntua asiakkaalle itselleen selkeämmältä ja omimmalta tavalta käsitellä asiaa. Toisaalta ammattilaiselta odotetaan tietynlaista virallisuutta, joten myös kirjakielen käyttäminen ja esimerkiksi sanat ”penis” ja ”emätin” ovat aivan yhtä sallittuja kuin kansankielisemmätkin termit. Seksuaalineuvojan työssä tärkeintä on kuitenkin ihmisen kohtaaminen sellaisena kuin hän on, joten sanasto on vain yksi, ja lopulta melko pienehkö, osa-alue työstä.
Omista tunteistaan ja ajatuksistaan kannattaa jutella poikaystävän kanssa. Yhdessä voitte keksiä jonkin teille sopivan keinon toteuttaa seksuaalisuuttanne. Mikäli tilanne vaikuttaa suhteeseenne, on sallittua jutella asiasta tarkemmin neuvontapuhelimessa tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Yhteystiedot löytyvät täältä.
Neuvonnan tiimi