Tuntuuko seksi hyvältä?
haluun seksiä ja vielä tosi paljon mut en ole koskaan saanut, ja toivon että pääsen sitä harrastamaan kivan kumppanin kanssa mutta pelkään että teen siitä mielikuvituksessa jotain liian hienoa ja sitten se ei ole niin. tuntuuko seksi ja varsinkin yhdyntä hyvältä ja miltä peniksessä tuntuu silloin koska jos se ei ole todella mahtavaa niin en ihan ymmärrä miksi haluun sitä näin paljon.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On luonnollista kiinnostua seksiin liittyvistä asioista murrosiässä. Ei kannata olla huolissaan, koska monille muillekin tapahtuu samalla tavalla.
On arvokasta osata punnita omien mielikuviensa todenperäisyyttä. Joillekin seksi voi tuntua hienolta jutulta, toisille taas ei. Kukin kokee ja aistii seksin omalla yksilöllisellä tavallaan. Erilaiset tuntemukset vaihtelevat henkilön lisäksi myös esimerkiksi seksikerran mukaan. Monet voisivat silti kuvailla seksin tuntuvan hyvältä. Yhdyntä ja seksin muut muodot tuntuvat monista nautinnollisilta esimerkiksi peniksessä. Kokemus on hyvin kokonaisvaltainen, joten tuntoaistin sijaan nautintoa tuottavat usein lisäksi myös näkö-, kuulo-, maku- ja hajuaisteilla tehdyt havainnot. Penis ei ole siis seksissä kuin yksi osatekijä kokonaisnautinnon kannalta. On hyvä huomioida myös seksin osapuolten välinen tunneyhteys, joka voi saada seksin tuntumaan henkisellä tasolla hyvältä. Aivot ovatkin tärkein seksielin.
Voi tuntua turhauttavalta, jos seksi valtaa koko ajan ajatukset. Murrosiässä seksi saattaa olla voimakkaammin mielessä kuin hieman myöhemmällä iällä. Tilanne kyllä tasoittuu itsestään, vaikka toki seksi saattaa tulla silti usein mieleen jatkossakin. Seksistä kivan kumppanin kanssa on lupa fantasioida. Jotkut haluavat fantasioidessaan myös harrastaa itsetyydytystä. Itsetyydytys on tapa tutustua tarkemmin omaan kehoonsa ja seksuaalisuuteensa. Itsetyydytyksen avulla voi myös saada osviittaa siihen, millaisia reaktioita ja tuntemuksia kehossa voisi herätä yhdynnän aikana.
Seksiin liittyviä asioita on sallittua pohtia niin nyt kuin jatkossakin. Jos sinusta tuntuu, että tilanne haittaisi jollakin tavalla elämääsi, voit ottaa asian puheeksi esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa. Myös Poikien Puhelimesta voi saada tukea ja neuvoja elämän eri vaiheissa. Yhteystiedot saat täältä.
Neuvonnan tiimi