Tyhmentääkö kiihotus.
Sen olen kuullut, että kiihottuminen hidastaa reaktionopeutta mutta voiko se tehdä tyhmemmäksi. Olen nimittäin ollut tilanteessa jossa viestittelen eräälle tytölle ja samalla runkaan ja heti sen jälkeen kun laukesin rupesin miettimään, että ”miksi hemmetissä mä noin menin sanomaan”.

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Kiihottuminen on kehon vireystilaa kohottava reaktio, jossa esimerkiksi sydämen syke ja hengitystiheys nousevat. Ajattelu- ja muistitoiminnot toimivat parhaiten silloin, kun mieli ja keho ovat suhteellisen levollisessa tilassa – ei liian virkeänä (esim. kiihottuneena), mutta ei myöskään liian väsyneenä.
Seksuaalissävytteisiä viestejä lähetettäessä on tärkeää sopia etukäteen viestittelyn säännöistä, jotta viestiminen on kaikille osapuolille mukavaa ja turvallista. Onko se, että lähetät viestejä nimenomaan runkatessasi osa yhteistä sopimustanne tämän tytön kanssa? Mikä sinua viesteissä jälkikäteen harmittaa? Jos sinulle tulee morkkista runkatessa lähetettyjen viestien jälkeen, teidän olisi hyvä jutella asiasta. Tämä juttelu kannattaa hoitaa sellaisessa tilanteessa, jossa kumpikaan ei ole kiihottunut. Voitte käyttää keskustelunne pohjana vaikkapa tätä sextingiä käsittelevää artikkeliamme.
Maria Vihlman