Ulkonäkötoiveet
Olisiko mahdollista saada jotenkin pyöreämpi takamus? Haluaisin, että minulla olisi kiinteä ja mukavan pyöreä, sellainen naisellinen takamus. Nyt se on kaukana siitä. Auttaisiko joku jumppaaminen, ja miten paljon sitä pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Takamuksen muotoon vaikuttavat perintötekijät, pakaralihaksen suuruus, rasvakerros ja kehon rakenne. Kaikkien takamukset eivät siis näytä samanlaisilta ja tämä on ihan luonnollista. Mikäli henkilöllä on kapea vyötärö ja notkoselkä, voi takamus näyttää pyöreämmältä. Liikunta on kuitenkin aina hyväksi keholle ja takamuksen muotoa voi yrittää muovata pakaratreenillä. Hyviä liikkeitä ovat erilaiset kyykyt, takapotkut joko nelinkontin tai seisten sekä lantionnosto selällään maaten, jalkapohjat lattiassa kiinni. Lisäksi on muistettava levon ja terveellisen ruoan merkitys. On yksilöllistä, miten takamus muovautuu treenistä huolimatta.
Jos takamus ei aiheuta mitään fyysistä vaivaa, voi olla ylpeä omasta takamuksestaan ihan sellaisenaan. Pyöreä takamus on kuitenkin vain yksi kauneusihanne muiden joukossa, ja kauneusihanteet vaihtelevat kulloisenkin aikakauden mukaan. Olethan siis armollinen itsellesi, olipa lopputulos millainen tahansa. Jos tuntuu siltä, että kaipaisit keskustelua kehoon, ulkonäköpaineisiin tai vaikkapa kauneusihanteisiin liittyen, olet lämpimästi tervetullut juttelemaan kanssamme neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi