Urheilijoiden seksualisoiminen
Minua häiritsee ja ihmetyttää naisurheilijoiden niukat ja liian paljastavat kisa-asut. Eikö ole väärin, että urheilijoista tehdään näin seksiobjekteja? Tiedän, että monille miehille naisurheilussa tärkeintä on nuorten naisten pullahtelevien pyllykannikoiden katseleminen. Itse urheilusuoritus jää silloin toisarvoiseksi. Eivätkö urheilijat itse kärsi tästä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Naisurheilijoiden kisa-asuista on viime vuosina puhuttu jonkin verran. On muitakin ihmisiä, joilla on herännyt samanlaisia ajatuksia kuin sinulla. Kisa-asujen niukkuus tai pituus määritellään eri lajien säännöissä. Nykyään on alettu urheilussa ottaa huomioon myös peittävämpien kisa-asujen käytön mahdollisuus. Toki valinnanvapaus riippuu paljon lajista tai erinäisistä muista taustatekijöistä.
Urheilijoiden ei ole tarkoitus olla seksiobjekteja. On silti mahdollista, että jotkut voivat heidät sellaisina nähdä. Asiaan ei välttämättä vaikuta pelkkä henkilön kisa-asu vaan kokonaisuus ihmisenä. On yksilöllistä, miten jokainen ihminen määrittelee seksiobjektiuden. Urheilija ei kuitenkaan tee työtään ollakseen seksiobjekti. Ihanteellisessa tilanteessa urheilijaa ei seksualisoitaisi omalla työpaikallaan.
Vaihtelee paljon urheilijan mukaan, miten hän suhtautuu toisten katseisiin tai mahdolliseen seksiobjektina olemiseen. Kisa-asu on periaatteessa työasu urheilijalle. Kaikki urheilijat eivät välttämättä tämän takia tule suhtautuneeksi asiaan jyrkästi. Toisaalta on todennäköisesti olemassa urheilijoita, joita kuvaamasi asiat harmittavat. Jotkut ovat ottaneet mediassa esiin kisa-asujen niukkuuden  ja pukeutumisen epäkohtiin liittyviä seikkoja onkin alettu ottaa tarkemmin huomioon. Ulkopuolisen on kuitenkin vaikeaa sanoa, kärsivätkö urheilijat itse mainitsemistasi asioista. Kyse on hyvin henkilökohtaisista näkemyksistä ja monia erityyppisiä näkemyksiä voi varmasti löytyä.
On hyvin tavallista, että seksuaalisuuteen liittyvät asiat herättävät monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Jos asia jäi vielä mietityttämään, palvelee neuvontapuhelin sinua tarvittaessa tarkemmin.
Neuvonnan tiimi