Vaikeus lopettaa pornon katselemista
moro. oon 17 v poika ja katsonut pornoa 11 vuotiaasta asti päivittäin, välillä jopa 3-4 kertaa päivässä. nyt olen 2 vuotta yrittäny sitä katselua lopettaa kun se alkoi siihen mennä että piti rankempaa ja rankempaa tavaraa löytää katseltavaksi. siinä pulma että kun en pysty olemaan viikkoa pitempän katselemassa sitä. mitä tässä enää tekee asialle?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että lähdit hakemaan apua ja neuvoja tilanteessasi. Ihmisillä on erilaisia seksuaalisia mieltymyksiä ja esimerkiksi pornon katsominen voi kiinnostaa ja kiihottaa. Pornoa katselee moni muukin ja pornoa on sallittua käyttää esimerkiksi sooloseksin yhteydessä.
Addiktioilla tarkoitetaan tyypillisesti pakonomaista toimintaa, joka vaikuttaa kielteisesti esimerkiksi opiskeluun, ihmissuhteisiin, nukkumiseen tai muuhun arkeen.Mietin, että olet myös vuosien aikana seksuaalisesti kehittynyt, voisiko se olla syy siihen, että katsomasi materiaali on myös muuttunut. Oletko huomannut, onnistuuko itsetyydytys ilman pornoa?
Kannat asiastasi huolta, ja hyötyisit aikuisen ammattilaisen kanssa juttelusta. En tiedä missä asut, mutta voisiko Poikien Talo olla sinulle paikka, johon voisit kuvitella ottavasi yhteyttä – siellä on paljon osaamista ja uskon, että saisit sieltä hyvää keskusteluapua sekä ymmärrystä tilanteeseen. Voit myös soittaa tai laittaa heille sähköpostia, jos et pääse käymään Poikien Talolla.
Kerroit yrittäneesi jo lopettaa pornon katsomista. Joillekin pornon katseleminen voi olla tapa purkaa stressiä tai huolia, ja tämä on sallittua. Toiset taas katsovat pornoa silloin, kun on tylsää. Jos kuitenkin huomaa, että stressi tai tylsyys johtavat omasta mielestä ikävään katselukierteeseen, eli aina kun tulee tylsää tai jokin ikävä tunne = itsetyydyttää ja katsoo pornoa… Silloin asian oikea syy ei ratkea vaan ikävät tunteet saattavat vain lisääntyä. On siis hyvä miettiä millaisilla tavoilla purkaa tunteitaan ja ajatuksiaan.
Joitakin saattaa auttaa esimerkiksi kaverien kanssa vietetty aika ja jutteleminen, liikunnan harrastaminen, musiikin kuunteleminen, elokuvien katseleminen, lukeminen tai muu käsillä puuhaileminen. Voit eritellä niitä tekijöitä, jotka tukivat onnistumistasi tuon viikon aikana ja pyrkiä vahvistamaan arjessasi ja toimissasi niitä seikkoja, jotka auttoivat sinua tuolloin.
On myös olemassa porno- ja seksiriippuvuuteen liittyvä tehtäväkirja, joka voi auttaa sinua hahmottamaan, mistä omassa käytöksessä voi olla kyse. Löydät sen tämän linkin takaa.
Et ole asian kanssa yksin ja on olemassa aikuisia, kenelle puhua aiheesta.  Voit myös soittaa Sexpon neuvontapuhelimeen tai varata ajan seksuaalineuvojalta. Yhteystiedot löydä täältä. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi