Vaikeus nukahtaa ilman seksin harrastamista
Minun on vaikea nukahtaa illalla, jos en ole saanut seksiä 3-5 vuorokauteen. Uni ei meinaa tulla. Ymmärrän, että tyttöystävä on väsynyt, koska hänellä on opiskelujen lisäksi joskus töitä iltaisin. En todellakaan syytä häntä. Olisiko jotakin, joka auttaisi nukahtamaan lähes yhtä hyvin kuin seksi? Lukeminen ei auta, eikä lampaiden laskeminenkaan. Seksin jälkeen nukahdan heti.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Harmillista, jos seksin harrastamattomuus on saanut aikaan nukahtamisvaikeuksia. Seksin harrastaminen ja etenkin orgasmin saaminen voidaan kokea rentouttavina tekijöinä ennen nukkumaan menemistä. Monesti opiskelu ja työt voivat kuitenkin väsyttää arkena sen verran, että seksiin ei riitä energiaa. Tämä on hyvin tavallista. On hienoa, ettet syyllistä tyttöystävääsi asian suhteen. Ihanteellisin tilanne seksin harrastamiseen onkin silloin, kun molemmat ovat sopivan levänneitä ja tunnelma on rento ja kiireetön.
Hyvä juttu, että olet jo vähän testannut erilaisia nukahtamista edistäviä keinoja. Jos seksi auttaa nukahtamaan, olisiko fantasioinnista ja itsetyydytyksestä apua tilanteessasi? Mikäli itsetyydytys ei ole vaihtoehto, voi pohtia muita ”tavallisia” vaihtoehtoja. Esimerkiksi äänikirjan, musiikin tai rentoutusharjoitusten kuunteleminen voi auttaa nukahtamaan nopeammin. Jos äänet häiritsevät toista, on kuuntelemiseen mahdollista käyttää korvakuulokkeita. Yksi vaihtoehto on myös mennä nukkumaan vasta sitten, kun on oikein väsynyt. Jos teillä on erilaiset unirytmit, voi toisen viereen mennä hetkeksi lepäilemään illasta ja nousta vähän ajan päästä vielä omiin puuhiin, jos itseä ei väsytä. Koska ihmisiä on erilaisia, löytyy itselle parhain keino kuitenkin vain kokeilemalla.
Jos tilanne on vielä uusi teille, voi asian totuttelemiseen mennä aikaa. Keho kuitenkin usein tottuu uusiin rytmeihin ja tapoihin hiljalleen. Olisi hyvä yrittää puhua omasta tilanteestaan kumppaninsa kanssa. Voitte yhdessä jutella, pystyisittekö tarvittaessa löytämään jonkinlaisen molempia miellyttävän ratkaisun tilanteessanne. Jos sinusta tuntuu, että nukahtamiseen liittyvät vaikeudet voivat johtua jostakin muusta kuin seksistä, kannattaa asia ottaa puheeksi lääkärin kanssa. Toivottavasti kuitenkin löytäisit sinulle sopivan nukahtamiskeinon.
Neuvonnan tiimi