Vaikeus puhua tytöille
Mun on vaikee puhuu tytöille ilman että jännittää tai punastuu tai menee sanat sekasin. Miten sitä vois harjotella? Ku sit joskus haluisin oppii puhumaa sillee että ei jännitä ja ehkä pyytää ulos tai jotai. Oon yrittäny puhunu mun isosiskon kavereiden kaa mut sit punastuu tai alkaa vahingossa tuijottaa niitä vaikka tisseihin kun miettii seksii ja se on tosi vaikeeta tehä silleen että ei mee sit tosi huonosti

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Punastuminen on kehon luonnollinen reaktio, johon ihminen itse ei voi vaikuttaa. Punastuminen muun muassa jännittävissä tilanteissa on hyvin tavallista. Vaikka punastumista on hankalaa estää, voi esimerkiksi harjoitteleminen jännittävien tilanteiden varalta auttaa. Olet siis toiminut aivan oikein tilanteessasi.
Moni muukin sekoaa sanoissaan tai punastelee esimerkiksi ihastuksensa edessä. Tällaiset tilanteet ovat tuttuja myös tytöille, siksi omaa punastumistaan tai sanojen sekoittamista ei kannata liikaa murehtia. Hyvä juttu, että olet yrittänyt harjoitella sosiaalisia tilanteita siskosi kavereiden kanssa. Voisiko sinua auttaa jonkinlainen sopimus keskustelemisen harjoittelemisesta heidän kanssaan? Moni varmasti neuvoisi ja tukisi sinua mielellään harjoitellessasi tytöille puhumista. Myös sukulaisilta tai kavereilta kannattaa kysyä vinkkiä siihen, miten pyytää tyttöä ulos.
Ajatukset voivat vahingossa joskus mennä tisseihin, mutta omia ajatuksia voi pyrkiä ohjaamaan takaisin oikeille raiteille. Vastapuoli ei kuule ajatuksiasi, joten jos vahingossa tissit tulevat mieleen, ei asia ole myöskään maailmanloppu. Tilanteessa voi hengitellä rauhassa ja kysyä toiselta jonkin uuden kysymyksen, jos ei enää muista, mitä keskustelu aiemmin käsitteli. Keskustelussa kannattaa pyrkiä katsomaan henkilöä kasvojen alueelle, niin ajatukset eivät lähde niin helposti harhailemaan. Yksi vaihtoehto on myös kirjoittaa ensin paperille omat ajatuksensa ja harjoitella paperilta, mitä haluaa toiselle sanoa. Harjoittelua voi tehdä peilin edessä tai kaverin kanssa. Puhumisen sijaan voi toiselle kirjoittaa viestinkin. Näin ei kukaan huomaa punastumista ja sanat eivät sekoitu.
Kokemus ja ikä saattavat tuoda vielä mukanaan itsevarmuutta. Tytöille voi puhua samaan rentoon tapaan kuin puhuisi perheenjäsenilleen tai kavereilleen. Moni ihminen kokee itsensä ujoksi, joten tyttökin ymmärtää, kuinka jännittävää on puhua toiselle. Osaat varmasti lähestyä toista ihmistä oikealla tavalla, jos tällainen hetki tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi. Mikäli kaipaat vielä neuvoja tilanteeseesi, voit soittaa neuvontapuhelimeen, jossa autamme mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi