Vaipan käyttäminen yöllä
Hei. Ongelmani ei ole varsinaisesti seksuaalisuuteen liittyvä mutta vähän sinne päin. Suoleni toimii siten että se iso kakka tulee keskellä yötä. Tämä tekee sen että jos nousen ylös, saatan valveentua enkä saa enää unta. Pidättely tuntuu myös epämukavalta. Olen ajatellut että jos alkaisin käyttämään aikuisten vaippoja niin ei tarvitsisi yöllä kuin kääntää kylkeä niin nukahtaisin sen jälkeen uudestaan ja saisi nukkua niin pitkään kun haluaa mutta onko tällainen miten yleistä tai hyväksyttävää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Vaikka kesken unien herääminen voi harmittaa, on kuitenkin positiivinen asia, että suolesi toimii. Jos koet itsellesi sopivimmaksi valinnaksi vaippojen käyttämisen yöllä, voit kokeilla vaipan käyttämistä kehoasi kuunnellen.
Vaippaa vaihtaessa on tärkeää puhdistaa genitaalialue huolella. Jos vaippoja pitää yhtäjaksoisesti myös esimerkiksi päivän aikana, on hyvä muistaa ajoittaiset ilmakylvyt, jotta iho saa hengittää.
Vaippojen käyttämistä ja vaipoista puhumista saatetaan pitää tabuna ja yksityisasiana. Siksi on hankalaa sanoa, kuinka yleistä vaippojen käyttäminen on. Vaippoja käytetään esimerkiksi terveydellisten tekijöiden tai seksuaalisten mieltymysten vuoksi. Tällaiset edellä mainitut seikat saattavat olla yleisimpiä syitä vaippojen käyttämiseen. Kaikenlaisissa tilanteissa on hyväksyttävää elää elämäänsä niin kuin itselleen sopii.
Lisätietoa terveydestäsi ja vaippojen käytöstä saat lääkäriltä. Asian puheeksi ottamista ei tarvitse hävetä, joten omista mietteistään voi rohkeasti puhua lääkärille. Halutessasi olet tervetullut juttelemaan vielä seksuaalisuuteen liittyvistä asioista meidän kanssamme neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi