Valuuko sperma ulos vaginasta ja pyllystä?
Miten spermalle käy naisen sisällä? Tarkoitan tällä tilannetta, jossa mies saa siemensyöksyn yhdynnässä, eikä kondomia ole. Valuuko sperma pois vaginasta? Valuuko se lakanalle, jos käydään heti seksin jälkeen nukkumaan? Entä sitten pyllystä? Tuleeko se sieltä pois ennen kuin nainen käy kakalla? Miltä se tuntuu, jos on spermaa pyllyssä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sperma ei jää naisen sisälle niissä tapauksissa, joissa seksiä harrastetaan ilman kondomia. Spermassa olevat siittiöt kulkevat kohdunsuun läpi ja kohti mahdollista hedelmöittymiskykyistä munasolua. Loppuosa siemennesteessä olevista ainesosista valuu pois vaginasta esimerkiksi pikkuhousuihin tai lakanalle. Mikäli kyseessä olisi suojaamaton anaaliseksi, valuu sperma pois pyllystä itsekseen tai kakalla käymisen yhteydessä. Tilanteissa on paljon eroja henkilöiden ja seksikertojen mukaan. Jos pelkää, että sperma sotkee lakanat, voi pikkuhousut vetää jalkaan ja laittaa esimerkiksi vessapaperia tai pikkuhousunsuojan alusvaatteita suojaamaan. Yksi vaihtoehto on levittää lakanan päälle pieni pyyhe suojaksi.
On hyvin yksilöllistä, millaisena tuntee sperman pyllyssä. Sperma saattaa tuntua esimerkiksi lämpimältä ja märältä. Myös muitakin kokemuksia voi olla riippuen seksin osapuolista ja seksikerrasta.
Seksuaaliterveyden näkökulmasta kaikissa seksin muodoissa suositellaan käytettäväksi kondomia (tai suuseksisuojaa). Varsinkin anaaliseksissä olisi hyvä muistaa kondomin käyttö, jotta vältyttäisiin mahdollisilta infektioilta tai seksitaudeilta. Sperma jää myös kätevästi kondomin sisälle, jolloin sperman valumiseen liittyvistä asioista ei tarvitse olla huolissaan.
Neuvonnan tiimi