Vanhemman seksiäänet häiritsevät
Hei! Mun äitillä on uus mies ja ne harrastaa seksii tosi usein. En tykkää ku kuulen ku se voihkii kun en panee. Oon myös kerran nähny ku se otti siltä mieheltä suihin.Oon yrttäny puhuu asiasta mut se sano et mun pitäs mennä vaikka ulos tms sillon ku ne panee. Mitä voisin tehdä? Mua häiritsee tää asia.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että olet uskaltanut ottaa sinua häiritsevän asian puheeksi ätisi kanssa. Onpa ikävää, jos tilanteeseen ei ole tullut muutosta. Seksin harrastamisessa ei sinällään ole mitään pahaa, mutta kuvaamassasi tapauksessa on tärkeää ottaa asia huomioon sinunkin kannaltasi.
Millaisia ajatuksia tilanne herättää sinussa? Miten toivoisit äitisi toimivan? Jos tuntuu, ettei tule kuulluksi, voi toiselle kirjoittaa esimerkiksi paperille omia tunteitaan. Myös Nuortennetin Huoli puheeksi -lomake voi auttaa asian esiin nostamisessa. Erilaiset äänet kuuluvat elämään ja joskus voi myös vahingossa nähdä perheenjäsenensä harrastavan seksiä toisen kanssa. Olisi kuitenkin tärkeää pyrkiä kunnioittamaan kaikkia talon asukkaita ja välttämään kovia ääniä seksin aikana silloin, kun muita perheenjäseniä on paikalla.
Joskus aikuinen kuuntelee paremmin toista aikuista. Myös sinulle voisi tehdä hyvää keskustelu jonkun tilanteen ulkopuolisen ihmisen kanssa. Olisiko joku luotettava aikuinen, kuten esimerkiksi täti, setä, isovanhempi, kummi, perhetuttu tai naapuri voinut jutella tilanteesta äidillesi ja hänen miehelleen? Sinäkin voit osallistua keskusteluun, jos tunnet sen tarpeelliseksi. Yksi vaihtoehto on jutella asiasta uuden miehen kanssa. Ymmärtäisikö hän paremmin sinun näkökantaasi? Jos äiti ja tämä mies eivät asu yhdessä, voi heille ehdottaa seksin harrastamista miehen luona.
Onko sinua jäänyt vaivaamaan jokin näkemäsi tai kuulemasi asia? On tärkeää pystyä purkamaan tunteitaan jollekin ihmiselle. Mielekäs tekeminenkin voi auttaa niinä hetkinä, jolloin oma tilanne harmittaa. Mikäli koet, ettei lähipiirissäsi ole henkilöä, jolle haluaisit uskoutua, voi keskusteleminen esimerkiksi terveydenhoitajan, koulupsykologin tai opettajan kanssa auttaa. Voit myös jutella asiasta Väestöliiton seksuaalineuvontachatissa, joka on nuorille suunnattu. Myös neuvontapuhelimessa on mahdollisuus saada lisää neuvoja ja lupa puhua kokemuksistaan. Jokainen ansaitsee tulla huomatuksi tunteineen, joten olethan rohkeasti yhteydessä johonkin edellä mainittuun tahoon tarvittaessa.
Neuvonnan tiimi