Vanhemmuus ja seksin harrastaminen
Minua on alkanut vaivata, kun 8-v poikamme on alkanut kiinnittää huomiota kuulemiinsa seksin ääniin. Meillä on ovi lukossa, mutta hän on monta kertaa tullut oven taakse, ja alkanut huudella siinä. Emme ole koskaan olleet kovaäänisiä, mutta minun on vaikea olla ihan hiljaa, kun nautin. Poika kyselee mitä me teemme. Miten hänelle voisi kertoa asiasta sopivalla tavalla? Pitäisikö seksi jättää vähemmälle? Nyt sitä on ollut 3-4 krt viikossa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että halusit ottaa esiin hyvin tyypillisen haasteen lapsiperhearjessa. On tavallista, että lapsiperheissä voi olla haasteita yksityisyyden ja siten myös seksistä nauttimisen suhteen. Kuvaamiasi tapaukset ovat tuttuja muillekin.  Pitkittyessään kuvaamasi tilanteet saattavat vaikuttaa heikentävästi yhdyntöjen määrään tai ylipäätään seksin harrastamiseen.
Vanhemmillakin on oikeus harrastaa seksiä, jos otollisia hetkiä tulee vastaan. Seksiä ei siis tarvitse jättää vähemmälle, mikäli tämä ei tunnu sinulle tai kumppanillesi sopivalta ratkaisulta. Luonnollisesti seksin aikana saattaa myös päästä erilaisia äännähdyksiä. Hyvä juttu, jos olet pystynyt nauttimaan, mutta ette ole olleet liian kovaäänisiä. Miten tilanteet ovat edenneet sen jälkeen, kun poikasi on tullut oven taakse huutelemaan? Tyyntyykö hän nopeasti, jos hänelle sanoo, että teillä ei ole mitään hätää vai jatkuuko huutelua niin kauan, kunnes seksin harrastaminen keskeytetään tai laukeatte? Onko kyse päivällä vai yöllä tapahtuvista keskeytyksistä? Pystyykö lapsi olemaan muutoin erossa sinusta/teistä tavalliseen tapaan?
Kumppanin kanssa voi pohtia, olisiko mahdollista harrastaa seksiä johonkin sellaiseen aikaan, että lapsi on nukkumassa tai pois kotoa, esimerkiksi koulussa, kaverilla tai yökylässä. Myös tilanteissa, joissa lapsi on uppoutunut johonkin mielekkääseen ja turvalliseen tekemiseen, kuten elokuvan katsomiseen, voi yrittää löytää aikaa seksin harrastamiselle. Joskus sopivin tapa on harrastaa seksiä pikaisesti. Tällöin voi kumppania huomioida jo päivän mittaan erilaisilla hellittelyillä ja kosketuksilla. Näin tunnelmaan pääsee nopeammin sitten, kun itse aktin aika tulee.
Lapsissa on eroja ja jotkut lapset voivat kaivata vanhemman seuraa enemmän, toiset taas vähemmän. On myös luonnollista, että luonnostaan uteliailla lapsilla herää kiinnostus kun hän tietää, että vanhemmat ovat lukitussa huoneessa ja sieltä kuuluu ääniä. On myös hyvä varmistaa, ettei lapsi luule sinuun sattuvan koska seksiäänet voivat kuulostaa siltä.
Jos kuvaamissasi tilanteissa on esimerkiksi ollut kyse päivällä harrastetusta seksistä, voi lapselle sanoa, että menette päiväunille tai lepäämään. Pojalle kannattaa kuitenkin kertoa, että mitään hätää ei ole ja makuuhuoneen oveen voi koputtaa, mikäli jotakin tärkeää asiaa tulisi mieleen.
Onko tilanne vaikuttanut parisuhteeseenne tai perheenne dynamiikkaan? Erilaisista huolista on mahdollista puhua esimerkiksi perheneuvolassa. Lisäksi me autamme mielellämme teitä enemmän muissa neuvontapalveluissamme, jos tilanne edelleen painaa mieltä tai aiheuttaa vaikeuksia arkeen. Halutessasi voit tutustua myös Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainnetin palveluihin, joiden avulla on mahdollista saada tukea ja neuvoja kasvatustyöhönsä sekä nyt että myöhemminkin.
Neuvonnan tiimi