Voiko 14-vuotias sairastua pippelitulehdukseen, jos ei pysty pesemään esinahan alta,...
Voiko 14-vuotias sairastua pippelitulehdukseen, jos ei pysty pesemään esinahan alta, syystä että esinahka on vielä aika paljon kiinni terskassa? Haluaisin kovasti runkata, mutta pelkään miten käy, jos hygienia on puutteellinen. Miten muuten pippelitulehdusta hoidetaan? Vaatiiko se lääkärissä käynnin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahka on syntyessä kiinnittynyt penikseen kiinnikkeillä, jotka irtoavat itsestään ajan myötä. On ihan tavallista, että kiinnikkeet saattavat irrota vasta lähempänä täysi-ikäisyyttä. Mikäli esinahan ja terskan välistä limakalvoa ei pysty pitämään puhtaana, voivat eritteet jäädä esinahan alle ja altistaa näin tulehduksille. Jos esinahan alta ei pysty vielä pesemään, kannattaa ainakin jo näkyvillä oleva alue pestä. Tämän pesun pitäisi riittää tässä vaiheessa hyvin, sillä esinahkaa ei tulisi väkisin vetää taaksepäin pesemisen vuoksi, jottei synny kudosvaurioita.
Ahdas esinahka ei estä runkkaamista. Jos siis haluat kokeilla itsetyydytystä, voit niin tehdä. Kannattaa kuitenkin muistaa kuunnella kehoaan ja edetä siten, ettei oma toiminta satu. Jos kipua tuntuu, on hyvä pitää tauko. Esinahan tiukkuutta voi yrittää helpottaa varovaisilla venytyksillä perusvoidetta käyttäen. Venytyksiä voi tehdä myös esimerkiksi suihkussa ollessaan. Venyttelyjen jälkeen esinahka tulee vetää takaisin terskan päälle, jotta se ei jäisi jumiin terskan taakse, vaan pääsee palaamaan takaisin normaaliin asentoonsa.
Tulehduksia voi syntyä eri-ikäisille ihmisille, mutta asiaa ei ole syytä hävetä. Mikäli epäilee, että sukuelinten alueelle on syntynyt jokin tulehdus, kannattaa olla yhteydessä lääkäriin. Riippuen tilanteesta, voi tulehdusta hoitaa esimerkiksi antibiooteilla.
Vaikutat ihmiseltä, joka osaa hienosti pitää huolta terveydestään. Jos esinahkasi tai sukuelintesi alue aiheuttaa sinulle huolta edelleen, voit rohkeasti kääntyä terveydenhoitajan puoleen. Myös neuvontapuhelimeemme on sallittua soittaa, jos kaipaat vielä lisätietoa seksuaaliterveyteen liittyen.
Neuvonnan tiimi