Voiko anaaliin kohdistuvan seksitautitestin tilata ja tehdä kotona?
Voiko anaaliin kohdistuvan seksitautitestin (esim. klamydia, tippuri) tilata ja tehdä kotona, ja jos voi niin mistä sellaisen voi tilata? Olisi pienempi kynnys tehdä kotona.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On vastuullista huolehtia omasta seksuaaliterveydestään seksitautitestauksen muodossa. Kotona tehtävät seksitautitestit on suunniteltu juuri sitä varten, että kynnys testin tekemiseen olisi pienempi kotona. Yleisimmin tarjolla on klamydian ja tippurin kotitestejä, mutta kotona voi halutessaan testata myös muita seksitauteja kartoittavia kotitestejä.
Klamydia- ja tippuritestien näyte olisi hyvä kerätä tartuntakohdan mukaan. Eli suojaamatonta anaaliseksiä vastaanottavana osapuolena harrastettuaan olisi hyvä ottaa näyte anaalin alueelta. Hankaluutena lähinnä on, että kotitesteistä löytyy heikosti tämäntyyppisiä testejä. Ainakin joissain testeissä ilmoitetaan suoraan, että suun tai peräaukon tartuntaa ei voi tutkia heidän testimenetelmällään. Voit kuitenkin vielä yrittää tutkia netistä esimerkiksi hakusanoilla ”klamydia/tippuri kotitesti”, ”seksitautitesti kotona/etänä” tai kysellä apteekeista, millaisia testejä seksitautien testaamiseen löytyy. Myös jotkin laboratoriot mahdollistavat seksitautien testaamisen kotona, mutta testausvälineet hankitaan heidän kauttaan. Tätäkin mahdollisuutta voi selvittää joko netin kautta tai ottamalla yhteyttä palveluntarjoajiin.
Parhain vaihtoehto on käydä omassa terveyskeskuksessaan tai sukupuolitautien poliklinikalla testauttamassa itsensä. Tällä tavoin saa varmimman tiedon omaan terveyteensä liittyen. Jatkossa on hyvä muistaa kondomin tai suuseksisuojan käyttö, jotta vältetään mahdollisten seksitautien syntyminen.
Neuvonnan tiimi