Voiko emättimeen laittaa pienen jääpalan?
Voikohan emättimeen laittaa pienen jäämurskapussissa tehdyn jääpalan(semmoinen 1x1cm), vai saattaisiko siitä tulla paleltuma? Huuhdoin uteliaisuuttani ennen sormetusta kädet tosi kylmällä vedellä, kylmä sormi tuntui yllättävän kivalle emättimessä ja mietin että voisiko kokeilla vieläkin kylmempää…

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että mietit seksuaaliterveyteen ja seksin turvallisuuteen liittyviä asioita etukäteen. Erilaiset kylmän tai kuuman tuntemukset voivat tuntua uudenlaisilta ja kiihottavilta emättimen alueella. Jääpalaa ei kuitenkaan suositella laitettavaksi emättimen sisälle tai peräsuoleen. Jääpalalla leikkimisessä on riskinä se, että kehon aistimukset muuttuvat viilenemisen seurauksena. Tällöin hidastamisen tarpeesta viestittävät tunteet, kuten kivun tunne, eivät toimi tavalliseen tapaan ja ihminen saattaa tahattomasti vahingoittaa itsensä. Joissakin tapauksissa voi myös syntyä mainitsemasi paleltuma, jos jääpala on yhtäjaksoisesti samalla alueella liian pitkään.
Jos sinua kiihottaisi kylmän käyttäminen sormetuksen yhteydessä, voit jatkossakin pestä kätesi esimerkiksi kylmällä vedellä ja sormettaa itseäsi kylmin sormin. Yksi vaihtoehto on myös tutkia netin tai aikuisviihdeliikkeiden seksivälinetarjontaa. On olemassa seksileluja, jotka on kehitetty lämpötilaleikkejä varten. Voit testata esimerkiksi viilentävää liukuvoidetta tai sitten lasista tai metallista dildoa, jotka voi viilentää. Kokeilemalla saattaa löytää uusia tapoja nauttia kylmän tunteesta turvallisesti.
Neuvonnan tiimi