Voiko eturauhasen hieromisesta vibraattorilla olla jotain haittaa?
Luin netistä artikkelin joka käsitteli eturauhasen hierontaa terveysalan ammattilaisen tekemänä hoitona erilaisiin ongelmiin. Siinä varoitettiin että eturauhasta ei tulisi antaa kenenkään hieroa ilman ’aikaisempaa kokemusta’, liian rajusti, painamalla liikaa tai ’elektroonisilla hierontalaitteilla’ (ts. värisevä seksilelu) koska näitä tekemällä voi kuulemma tehdä ”vakavaa tuhoa lisääntymiselimiin”.
Kysymykseni koskeekin sitä että onko tässä väitteessä oikeasti mitään perää jos eturauhasta stimuloi itse tai partnerin toimesta joko sormin tai (värisevällä) lelulla?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Monen mielestä eturauhasen stimulointi osana seksiä on hyvin nautinnollista. Kaikessa seksissä, myös eturauhasen koskettelussa, olennaista on oman ja mahdollisen kumppanin kehon kuuntelu. Kehon kuuntelussa tärkeää on anatomian tuntemus sekä tietoisuus omista ja toisen mieltymyksistä.
Eturauhasta on turvallista stimuloida sekä sormin että värisevällä seksilelulla. Kun kosketellaan peräaukon aluetta, on tärkeä muistaa esimerkiksi liukasteen käyttö ja mahdollisen lelun muotoilu. Voit lukea lisää täältä. Jos kehosi viestii sinulle, että jokin kosketus sattuu epämiellyttävästi tai tuntuu muuten epämukavalta, on syytä pysähtyä ja tarkistaa tilanne.
En ole lukenut artikkelia johon viittaat, mutta kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että artikkelissa varoitellaan nimenomaan hoitotilanteeseen liittyvästä liian kovasta voimankäytöstä ja alleviivataan sitä, että terveydenhuollon ammattilaisen tulee olla perehtynyt suorittamaansa hoitotoimenpiteeseen.
Maria Vihlman