Voiko fimoosi vaikuttaa peniksen kokoon?
Voiko fimoosi vaikuttaa peniksen kokoon? Välillä erektiossa tuntuu siltä, että kireä nahka ”estää” penistä kasvamasta vaikka itsellä on tunne siitä että penis voi nousta vielä enemmän. Pitäisikö tästä asiasta keskustella lääkärin kanssa vai onkoha kaikki vain omassa päässä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ahdas esinahka on yleinen vaiva. Fimoosissa esinahkaa ei pysty vetämään terskan taakse ulkosuunsa kapeuden takia. Kokemukset ahtaasta esinahasta ja erektiosta vaihtelevat henkilöittäin. Riippuu paljon kehosta ja esinahan kireydestä, estääkö kireys penistä nousemasta täyteen mittaansa. Osittain kireys saattaa aiheuttaa tunteen, että jokin ”laittaa vastaan”. Usein fimoosi ei vaikuta peniksen kokoon eikä fimoosiin liittyvä operaatio kasvata penistä. Jokaisen tilanne on kuitenkin yksilöllinen. Varmuuden tilanteeseesi saat lääkäriltä.
Ahdasta esinahkaa voi yrittää venytellä varovasti liukuvoiteen avulla terskan taakse. Joissakin tapauksissa venyttelyyn voi saada lääkärin määräämää hormonivoidetta. Lisäksi silikonista esinahkarengasta (engl. phimosis stretching ring) voi kokeilla, jos kokee tarvitsevansa jonkinlaista muuta apua fimoosin hoitoon. Mikäli haluat saada tarkempaa tietoa tilaasi ja terveyteesi liittyen, voi lääkäriin olla yhteydessä.
Neuvonnan tiimi