Voiko hiivatulehduksen saada peniksen käydessä peräaukon lähellä?
Hei!
Kysymykseni koskee hiivatulehduksen syytä/lähdettä ja anaalia. Voiko hiivatulehduksen saada, kun penis käy lähellä peräaukkoa (muttei mene sisään peräaukkoon) ja menee sen jälkeen suoraan emättimeen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että olet huolehdit seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. Kerroit viestissäsi, että penis ei ollut peräaukon sisällä, mutta kävi lähellä peräaukkoa. Ilmeisesti penis kuitenkin koski peräaukon alueelle? Riippuu paljon tilanteesta, syntyykö kuvaamassasi tilanteessa hiivatulehdusta. Asiaan vaikuttavat esimerkiksi kehon yksilöllinen immuunipuolustus ja myöskin bakteerialtistuksen määrä. Mikäli alueella sattui olemaan ulostetta, voi tartunnan mahdollisuus olla olemassa, jos peräaukon suolistobakteereita pääsi emättimeen. Tartunnan mahdollisuus on todennäköisempi kuitenkin silloin, jos penis käy peräaukon sisällä ja siirretään tämän jälkeen suoraan emättimeen. Mikäli sinulla ei ole oireita, voi asian suhteen olla rauhassa.
Myös jatkossa on lupa nauttia erilaisista anaalialueen tai emättimen hyväilyistä. Hyväilyjen välillä on kuitenkin tärkeää muistaa vaihtaa kondomi, jotta peräaukon bakteerit eivät pääse emättimeen. Mikäli emättimen alueella ilmenisi tulehduksen oireita, kannattaa varata aika lääkäriin. Erilaisiin tulehduksiin on saatavilla hoitomuotoja, joten asiaa ei kannata hävetä tai tilanteen hoitamista pitkittää. Lääkärin kanssa voi tarvittaessa keskustella myös muutenkin kehoon ja terveyteen liittyvistä asioista, jos kuvaamasi tilanne huolettaa sinua.
Neuvonnan tiimi