Voiko kerrostalon seksiäänistä huomauttaa?
Oon muuttanut juuri kerrostaloon, käyn vakituisissa töissä ja itseäni hieman häiritsee naapurin todella kovaääninen seksi öisin. Ymmärrän toki että se on luonnollista, eikä itseä haittaa se että seksiä harrastetaan mutta se niin kovaäänistä että siihen herää eikä saa nukutuksi. Univajetta kertyy sen takia paljon.
En tiedä onko tälläisestä mahdollista huomauttaa? En halua rajoittaa heidän seksin harrastamista mutta jos voisivat hieman hiljempaa olla olisi kiva

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Naapurista kantautuvat seksin äänet ovat tuttuja monelle muullekin. Tilanteen tekee usein hankalaksi se, että kerrostalossa saa kuulua normaalit elämään kuuluvat äänet, joiksi myös seksiäänet on mahdollista laskea. Kerroit kuitenkin, että kovaäänistä seksiä harrastetaan öisin. Jokaisessa kerrostalossa on erikseen vielä talon järjestyssäännöt, joissa määritellään, millaisena ajanjaksona kovia ääniä ei saisi kuulua. Tyypillisesti ajanjakso sijoittuu yöaikaan. Öisin olisi tärkeää vähentää asunnosta kuuluvia ääniä ja ottaa tällä tavoin naapurit huomioon.
Asiasta on mahdollista huomauttaa, mutta toki tilanne voi olla vaikeaa ottaa esille hienotunteisesti. Voisitko jutella naapureillesi kasvokkain tai laittaa heille lapun, jossa toisit esiin oman näkökantasi? Voit esimerkiksi kirjoittaa heille samantyyppiseen ystävälliseen sävyyn tuon viestisi viimeisen lauseen. Yksi vaihtoehto on myös ottaa asia ensin puheeksi isännöitsijän kanssa ja kysyä neuvoa häneltä.
Jos tuntuu siltä, ettet kehtaa sanoa asiasta, voit yrittää nukkua univajettasi pois silloin, kun naapurisi eivät harrasta seksiä tai silloin, kun olet vapaalla. Lisäksi korvatulpat voivat auttaa tilanteeseen. Mikäli univaje vaivaa sinua, on hyvä keskustella asiasta lääkärin kanssa. Toivottavasti jokin kaikille sopiva ratkaisu löytyisi.
Neuvonnan tiimi