Voiko kondomit laittaa lentokoneen ruumaan ilman vaurioitumista?
Hei. Ehkä hieman tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin. Olen lähdössä tyttöystäväni kanssa lomalle etelään ja haluttaisiin ottaa kortsut Suomesta mukaan. Voiko ne laittaa lentokoneen ruumaan menevään laukkuun ilman että lämpötilan vaihtelut vaurioittaa niitä ?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Et kysele lainkaan tyhmiä, päinvastoin, on tärkeää huolehtia kondomien kunnosta ja siten myös seksuaaliterveydestään.
Kondomeja kuuluisi säilyttää kuivassa ja huoneenlämpöisessä paikassa, jossa ne ovat suojattuna auringolta tai pakkaselta. Ruumassa lämpötila on noin 10-15 astetta tai enemmän eikä lämpötila laske pakkasen puolelle. Tähän tietoon pohjautuen, kondomin pitäisi säilyä myös ruumassa matkan ajan turvassa.
Lämpötilan vaihtelujen kannalta kaikkein turvallisinta on säilyttää kondomeja käsimatkatavaroissa. Tällä tavoin voi säilyttää mielenrauhan asian suhteen. Mikäli kondomeissa havaittaisiin kohdemaassa haurastumiseen viittaavia tekijöitä, kannattaa mieluummin ostaa paikkakunnalta uudet kondomit. Lisätietoa ehkäisyvälineistä saatte tarvittaessa täältä.
Neuvonnan tiimi