Voiko laskeuman saada masturboinnin takia?
Voiko nainen saada emättimen/kohdun/tms laskeuman masturboinnin takia, jos masturboidessa tykkää ponnistaa sukuelimiä alas/ulospäin ja välillä vetää niitä ylös/sisäänpäin? Kun ponnistaessahan paikat ainakin väliaikaisesti pullistuvat alemmas?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että haluat pitää huolta terveydestäsi. Laskeumat syntyvät tyypillisesti silloin, kun lantionpohjan sidekudosrakenne ja lihasrakenne heikkenevät ja näin ollen muille elimille tukea antava kannatin pettää. Laskeuman syntyyn vaikuttavat omat yksilölliset sidekudokseen liittyvät rakenteelliset seikat, perimä, ikääntyminen, ylipaino, vatsaonteloon toistuvasti painetta aiheuttavat tilanteet, raskaudet ja synnytykset sekä aiemmat leikkaukset.
Erilaisia masturbointitapoja voi keksiä ja niistä on lupa nauttia. Yleensä masturbointi on lyhytkestoista verrattuna siihen paineeseen, joka tavallisesti tarvitaan laskeuman syntymiseen. Omaa kehoaan kannattaa kuitenkin kuunnella masturboinnin yhteydessä. Jos sinulla ilmenee laskeuman oireita tai asia huolettaa sinua, saat varmimman tiedon tilanteeseesi gynekologilta.
Neuvonnan tiimi