Voiko parin vuoden e-pillereiden käytöstä (lopetin tosin jo n. 1v...
Voiko parin vuoden e-pillereiden käytöstä (lopetin tosin jo n. 1v sitten) aiheutua niin pahaa limakalvojen kuivuutta, että seksi sattuu lähtökohtaisesti aina alkuun hetken? Vaikka olisin kuinka „lämmin“ esileikistä, tuntuu, että kuivuus vaivaa silti. Yhdynnän jälkeenkin esiintyy joskus lievää kipua, joka kuitenkin menee ohi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet tarkkaillut kehosi toimintaa ja terveyttäsi. E-pillerit voivat aiheuttaa kuivuutta, mutta lähinnä  silloin, kun e-pillerit ovat vielä käytössä. Jokaisen keho on tietenkin yksilöllinen ja siksi hyvin erilaiset tekijät voivat olla limakalvojen kuivuuden tai yhdyntäkipujen takana. Ilmeisesti tilanne ei ole ollut aina samanlainen, vaan olet havainnut oireet vasta lähikuukausina?
Joskus limakalvojen kuivuuden taustalla voi olla jonkinlainen tulehdus tai alapesut useasti päivässä. Kuivuus voi johtua myös ihon atopiataipumuksesta tai joistakin lääkkeistä, kuten antihistamiinista tai masennuslääkkeistä.
Yhdyntäkipujen taustalla taas voi olla niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin seikkoja ja joskus nämä osa-alueet voivat nivoutua myös yhteen. Jos olet testannut itsetyydytystä, sattuiko sinuun silloin? Yksinkertaisimmillaan kipujen syy voi olla mainitsemasi limakalvojen ärtyminen ja esimerkiksi jotkin kondomimerkit. Kerroit, että esileikki kuuluu seksiinne, mikä onkin hyvä juttu limakalvojen kosteuden kannalta. Oletteko testanneet mitään liukuvoidetta, jolla voisi tilannetta vielä avittaa? Joskus yhdyntäkivut voivat johtua myös jostakin muusta seikasta, kuten vulvodyniasta tai endometrioosista. Psyykkisestä näkökulmasta tarkasteltuna voivat esimerkiksi traumat tai aiemmin koetut kipukokemukset ja siitä johtuvat pelon tuntemukset aiheuttaa kipuja yhdynnässä. Omaa kehoaan onkin tärkeää kuunnella ja edetä vain silloin, kun toiminta tuntuu miellyttävältä ja hyvältä.
Sopivan auttamismuodon löytymiseksi olisi varminta, että varaisit ajan gynekologin luota, jotta pystyttäisiin tarkemmin tutkimaan, mikä tilanteesi taustalla voisi olla. Oletteko pystyneet kumppanisi kanssa juttelemaan kokemuksistasi? Halutessasi saat soittaa neuvontapuhelimeemme joko yksin tai kumppanin kanssa, jolloin tilannetta voidaan käsitellä paremmin. Mikä tahansa tilanteen taustalla onkaan, on asiaa mahdollista lievittää tai hoitaa erilaisin menetelmin. Toivottavasti löydät sopivan auttamismuodon.
Maija Nieminen