Voiko genitaaliherpes tarttua saunan lauteilta tai muilta pinnoilta?
Hei! Voiko sukupuoliherpes tarttua saunan lauteilta? Tai muilta pinnoilta esim. suihkun hanasta, jos on ensin pessyt alapään ja koskettanut samalla kädellä suihkun hanaa ja sitten heti perään suihkuun tulee uusi ihminen, joka koskettaa hanaa ja sitten sukuelimiään? Tarttuuko herpes pyyhkeen läpi eli pitääkö kädet pestä alapään pyyhkeellä pyyhkimisen jälkeen? Voiko herpes tarttua paljusta toisiin ihmisiin? Jos herpes tarttuu paljun pinnoilta, estääkö uimapuku tarttumisen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. Herpes on yleinen virus, joten asia mietityttää monia muitakin. Herpes voi aiheuttaa huolta, mutta herpeksen hoitoon on saatavilla erilaisia hoitomuotoja.
Kuvaamissasi tilanteissa ei ole syytä huoleen. Genitaaliherpes ei tartu elottomista esineistä, eli esimerkiksi saunan lauteilta, hanasta tai paljusta. Genitaaliherpeksen ei pitäisi myöskään tarttua oman uimapuvun läpi tai omasta pyyhkeestä. Tartunnan saamiseksi vaaditaan yleensä suora ihmiskontakti.
Seksitaudit tarttuvat esimerkiksi tilanteissa, joissa henkilöiden limakalvot ovat suorassa kosketuksessa toistensa kanssa sekä seksiin liittyvien eritteiden tai yhteisten seksilelujen välityksellä. Seksitaudit voivat tarttua niin suuseksissä kuin emätin- tai anaaliyhdynnässäkin. Seksitaudeilta voi yrittää suojautua käyttämällä kondomia tai suuseksisuojaa kaikissa seksin muodoissa. Mikäli seksitauti oireilisi, voi kumppanin kanssa miettiä tuolloin vaihtoehtoisia tapoja hyväillä ja helliä toista.
Terveydestään on tärkeää pitää huolta. Jos sinusta tuntuu, että huolet kuormittavat sinua liikaa tai tulevat mieleen usein, voi terveydenhoitajan kanssa jutteleminen auttaa. Terveydenhoitajalta saa myös tarkempaa tietoa seksitautien tarttumiseen ja niiden hoitamiseen liittyen. Voit kuitenkin kertomasi perusteella olla rauhassa tilanteessasi.
Neuvonnan tiimi