Voiko terveydenhoitajan kanssa puhua pippelistä vai alkaako hän nauraa?
Voiko terveydenhoitajan kanssa puhua pippelistä, vai alkaako se nauraa? En osaa käyttää oikein muuta sanaa, ja minulla on esinahan alla jotakin valkoista ja pippeli tuntuu vähän aralta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Terveydenhoitajan kanssa voi ottaa rohkeasti puheeksi omaa mieltä vaivaavat huolet. Terveydenhoitaja on koulutettu keskustelemaan asioista hienotunteisesti ja luottamuksellisesti. Terveydenhoitajalle kehoon liittyvät asiat ovat arkipäivää, joten hän ei naura asialle. Jos omasta mielestä ”pippeli” on sopivin sana kuvaamaan sukuelintäsi, voi terveydenhoitajan luona käyttää kyseistä sanaa.
Esinahan alle voi syntyä esinahkatalia eli smegmaa. Smegma on vaaleaa eritettä, joka koostuu mm. kuolleista ihosolukoista. Sukuelinten alueen puhtaudesta voi pitää huolta pesemällä päivittäin pois esinahan alle syntyneet epäpuhtaudet. Esinahkaa kannattaa liikutella varovasti vain sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Mikäli alue olisi arka, ei esinahkaa kannata vetää taakse kokonaan vaan alueen voi pestä näkyviltä osin. Tässä artikkelissa on selostettu tarkemmin hygieniassa ja venyttelyssä huomioon otettavia asioita. Terveydenhoitajan luona voi ottaa vielä esille pippelin arkuuden ja hygieniaan liittyvät asiat. Tällä tavoin saat parhainta tietoa juuri sinun terveydestäsi.
Neuvonnan tiimi