Voiko vahingossa syntyneen ihmisen elämässä mikään onnistua?
Voiko vahingossa syntyneen ihmisen elämässä mikään onnistua? Olen monta kertaa kuullut vanhempien sanovan, että olen syntynyt vahingossa ja ettei minua pitäisi olla olemassakaan. Minulla menee kaikki päin helvettiä. Ei ole koskaan ollut kavereita, eikä mitään kiintopisteitä elämässä. Kunhan luuhaan täällä ja tapan aikaa. En tiedä miksi tämä on tällaista enkä sitä mitä pitäisi tehdä. Toivon joka päivä kuolevani nopeasti päästäkseni pois maailmasta johon en kuulu.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On rohkeaa, että otit meihin yhteyttä ja kerroit ajatuksistasi. Elämässä voi tulla vastaan sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Jokaisen ihmisen elämässä tulee myös hetkiä, jolloin miettii omaa tarkoitustaan tässä maailmassa ja syytä syntyä tänne. Maailman menestyneimmät ja ulkoisesti onnistuneimmatkin ihmiset ovat käyneet samoja asioita läpi kanssasi. Ei niin suurta ihmistä, ettei olisi joskus tuntenut itseään pieneksi ja arvottomaksi.
Tuntuu varmasti pahalta kuulla vanhempiensa sanovan mainitsemiasi asioita. Monesti kaikkein läheisimpien ihmisten sanat voivat satuttaa pahemmin kuin muiden ihmisten toteamukset. Joskus toisten sanat tai teot voivat muokata omaa ajatuksenkulkua ja vaikuttaa elämään ja ihmissuhteisiin. Viestistäsi saa kuvan, että koet lannistuneesi ihmissuhteiden ja näköalattomuuden takia. On täysin inhimillistä kaivata jotakin tarttumapintaa elämäänsä. Usein voi tulla tarkastelleeksi tilannetta kuitenkin kriittisten lasien kautta. Kaikki tunteet ovat sallittuja, mutta kaikkia tunnetiloja ei kannata lähteä ruokkimaan. Jos kielteisiä ajatuskuvioita nousee pintaan, voi huomioida kyseiset ajatukset ja yrittää suhtautua niihin neutraalisti. Tämän jälkeen ajatuksille ei tulisi antaa painoarvoa vaan niiden voi antaa lipua pois mielestä. Ajatuksenjuoksu voi olla aluksi hankalaa katkaista, mutta ajan ja harjoituksen myötä ajatusten suunnan muuttaminen voi olla helpompaa. Henkistä hyvinvointiaan voi yrittää tukea myös näillä harjoituksilla.
Viestisi perusteella vaikuttaisi siltä, että olet sanallisesti lahjakas ja selkeä kirjoittaja. Auttaisiko kirjoittaminen sinua tunteidesi käsittelemisessä? Kirjoittaa voi myös muille ihmisille esimerkiksi julkisilla alustoilla tai lehdissä mielipidepalstoilla. Vaikeina hetkinä on sallittua tehdä itselleen mielekkäitä asioita olotilansa parantamiseksi. Esimerkiksi musiikista, liikunnasta, kirjoista, peleistä, lemmikeistä, korjaus- tai kunnostustöistä voi löytää hyvää mieltä tuottavia asioita. Lisäksi vapaaehtoistyöllä voi auttaa ja vaikuttaa myönteisesti toisen ihmisen elämään ja samalla ehkä löytää kiintopisteen omaan elämäänsä. Kiintopiste saattaa vaihdella ja sitä ei tarvitse asettaa kauas. Sinun ei tarvitse olla erityisen taitava toimissasi, riittää, että koet jonkinlaista mielihyvää edes hetken. Ja saattaahan olla, että matkan varrella voi tutustua joko netissä tai kasvotusten mukaviin ihmisiin, joiden kanssa on mahdollista tulla kavereiksi. Nykyisen olotilasi ja elinhetkesi ei tarvitse olla loppuelämäsi määränpää.
Vaikeiden tunteiden kanssa voi tuntua hankalalta kamppailla. Sinun olisi tärkeää jutella asiasta lääkärin tai psykologin kanssa, jos ajatuksesi vaikuttavat arkisiin toimintoihisi ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi. Myös Mieli ry:n palveluista, kuten Kriisipuhelimesta saattaisi olla apua, etenkin, jos ikävät tunteet pyörivät päässä juuri yöllä. Halutessasi sinua voisi auttaa myös Tukinetin sivut ja sieltä löytyvät palvelut sekä Mielenterveystalon masennuksen omahoito-ohjelma. Olet arvokas ja ansaitset voida hyvin. Yksin ei tarvitse näitä asioita ratkoa, joten olethan rohkeasti yhteydessä sinulle sopivaan tahoon.
Neuvonnan tiimi