Voimakas viha seksiä kohtaan
Tarkennan otsikkoa, eli, minulla on voimakkaita vihantunteita seksuaalisesti aktiivisia ihmisiä kohtaan. Nautin seksin harrastamisesta kumppanini kanssa, mutta vihaan ihmisiä, jotka harrastavat parisuhteeseen kuulumatonta seksiä. Tämä viha ilmenee siten, että jos havaitsen jonkun olevan tällaisia asioita harrastava ihminen, sisälläni syttyy suunnaton raivo ja alan haukkua tätä ihmistä pyrkien täysin tietoisesti murtamaan hänen itsetuntonsa ja ja aiheuttamaan hänelle huonon olon. Mieleni tekisin hyökätä henkilön kimppuun myös fyysisesti, mutta tiedän, että siitä olisi huonoja seurauksia myös minulle itselleni. Jos huomaan, että henkilö tulee kommenteistani surulliseksi, tunnen suurta ylpeyttä ja onnellisuutta ja ajattelen, että hän on täysin ansainnut kokemansa tuskan, itsepä on seksin perään kuolaava sairas pervo. Mielestäni ihminen, joka harrastaa seksiä muusta kuin rakkaudesta ei ansaitse elämäänsä mitään hyvää; ei onnellisuutta, ei rakkautta ei arvostusta. Myös se, että ei ole koskaan harrastanut irtoseksiä, mutta olisi valmis kokeilemaan sitä tilaisuuden tullen, on minulle syy halveksua ihmistä.
Omasta mielestäni on täysin normaalia pitää seksiä yksinomaan rakkauteen kuuluvana asiana, mutta muut ihmiset pitävät minua sairaana ja terapian tarpeessa olevana. En halua mennä seksuaaliterapiaan, mutta ajattelin nyt kokeilla tätä nettineuvontaa, kun kerran minä ilmeisesti olenkin tässä se mielenvikainen. En ymmärrä miksi, kun en minä ole huohottanut kenekään sukupuolielimen perään ja miettinyt koskaan että ”Voi kun saisin nussia edes jotakuta”. Ollessani vielä neitsyt en koskaan parkunut, että ”Yhyy, mä en pääse nauttimaan kenenkään vartalosta”, niin kuin jotkut muut sairaat kusipäät. En ymmärrä seksin jumaloimista ja sitä että pidetään surullisena asiana, jos ei sitä koskaan saa. Mitä upeaa on pimpissä, pippelissä ja perseessä? Oksettavia asioita! Omasta mielestäni seksi voitaisiin mainiosti kieltää, paitsi niiltä pariskunnilta, jotka haluavat saada lapsen. Vaikka sitä on kiva harrastaa oman kumppanin kanssa, tuntuu usein, että olisin niin paljon onnellisempi, jos seksi ei olisi koskaan tullut osaksi elämääni. Suurimmaksi osaksi seksi aiheuttaa vain surua, vihaa, ahdistusta ja kuvotusta. En voi kuitenkaan lakata harrastamasta sitä, koska haluan olla kumppanini kanssa ja hän haluaa seksiä. En kestäisi sitä, että hän hakisi seksiä muualta, joka varmasti tapahtuisi, jos aloittaisin ikuisen selibaatin.
Pitäisikö minun siis mennä terapiaan? Olenko mielenvikainen? Olen siitä asti, kun aloin jotain ymmärtää seksistä, ajatellut asioista tällä tavalla eli lapsuudesta. Minua ei ole koskaan käyetty seksuaalisesti hyväksi ja kotona opetettiin aina, että seksin tulisi olla positiivinen ja nautinnollinen asia ja että sitä saa harrastaa kenen kanssa haluaa ja niin monen kanssa kuin tahtoo tai olla harrastamatta, jos sitä ei koe itselleen mieluisaksi. Koska menneisyydessäni ei näy mitään, mikä olisi voinut ajatukseni muovata tällaisiksi, voiko tämä olla vain persoonallisuushäiriö?

Hei.
Kiitos viestistäsi. Kuulostaa siltä, että kannat suuria tunteita sisälläsi. Hienoa, että haluat jakaa ne meidän kanssamme ja saada selvyyttä ajatuksiisi. Kerroit, että koet voimakasta vihaa henkilöitä kohtaan, jotka harrastavat seksiä parisuhteen ulkopuolella ja muusta kuin rakkaudesta.
Seksuaalisuuden toteuttaminen on jokaisen ihmisen oikeus ja sitä toteutetaan eri tavoin. On yhtä hyäksyttävää harrastaa seksiä yhden henkilön kanssa, usean henkilön kanssa tai ei kenenkään kanssa. Jokaisella on kuitenkin omat arvonsa. Silloin, kun muiden toiminta on ristiriidassa omien arvojen kanssa, voi sitä olla vaikea käistellä ja ymmärtää. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää, mutta oman hyvinvoinnin kannalta on tärkeää pyrkiä hyväksymään seksuaalinen moninaisuus, vaikka ei sitä täysin ymmärtäisikään. Vasta silloin, kun jonkun oikeuksia rikotaan, on siihen lupa puuttua. Seksuaalioikeuksista voit lukea lisää täältä.
Usein, kun koetaan voimakkaita tunteita, herättää se myös voimakkaan reaktion itsessä. Kerroit, että kun havaitset jonkun harrastavan parisuhteeseen kuulumatonta seksiä, sisälläsi syttyy suunnaton raivo ja alat haukkumaan kyseistä henkilöä sillä tarkoituksella, että murtaisit hänen itsetuntonsa sekä aiheuttaisit hänelle huonoa oloa. Jokaisella on oikeus tunteisiinsa. Asioista voidaan myös olla eri mieltä ja niistä voidaan väitellä rakentavalla tavalla. Silloin, kun keskustelun tarkoitus on tietoisesti satuttaa toista ihmistä, puhutaan kuitenkin jo henkisestä väkivallasta. Vaikka fyysisellä väkivallalla on usein enemmän seurauksia väkivallan aiheuttajalle, on henkinen väkivalta yhtä ihmisarvoa loukkaavaa ja väärin. Toisen haukkumisen ei tulisi olla ratkaisu oman ahdistuksen purkamiseen.
Kerroit, että et halua mennä seksuaaliterapiaan, mutta syy tähän ei selkeästi välittynyt viestistäsi. Terapiaan, kuten seksuaaliterapiaan tai psykoterapiaan, ei ole tarkoitus mennä sillä ajatuksella, että itsestä voisi tulla toisten kaltainen. Siellä käyminen voi toimia yhtenä tapana käsitellä tunteita. Terapiassa voidaan myös tarkastella asioita objektiivisesti ja lisätä ymmärrystä itsestään. Jos päätät lähteä terapiaan, saatat myös saada vastauksen kysymykseesi siitä, mikä on voinut muovata ajatuksesi tällaisiksi. Päätöksen sinne menemisestä teet kuitenkin sinä itse.
Ilmaisit viestissäsi myös, että suurimmaksi osaksi seksi aiheuttaa sinussa surua, vihaa, ahdistusta ja kuvotusta, mutta et mielestäsi kuitenkaan voi lakata harrastamasta sitä, koska kumppanisi haluaa sitä. Kerroit myös huolestasi, että hän hakisi seksiä muualta, jos sinä aloittaisit ikuisen selibaatin. Silloin, kun seksuaaliset halut ovat suhteessa eripariset, hyvä ja selkeä kommunikaatio on erittäin tärkeää. Keskustelun kautta voidaan löytää monia tapoja toteuttaa seksuaalisuutta, eikä seksin hakeminen suhteen ulkopuolelta ole välttämätön seuraus sille, että seksuaalisten halujen välillä on eroja määrällisesti tai laadullisesti.
Kysyit lopuksi voisiko sinulla olla jokin persoonallisuushäiriö. Saadaksesi vastauksen tähän kysymykseen sinun on keskusteltava asiasta psykiatrin kanssa. Voit esimerkiksi soittaa omalle terveysasemallesi tähän liittyen.
Jos haluaisit nettineuvonnan lisäksi kokeilla neuvontapuhelinta, voit soittaa meille. Sexpon neuvontapuhelimen numeron ja aukioloajat löydät täältä.
Anna Ahtiainen, Raisa Hyväri, Marja Heikkinen & Oona Turunen