Voivatko märät unet tai sooloseksi alentaa testosteroniarvoja?
Voiko märkäuni/sooloseksi vähentää testosteronia? Huoli on, että hormoni taso olisi vaihdellut, vaikka olisin normaali painoinen, syön hyvin, puhtaus ja uintia harrastaisin. Niin seksuaalinen terveys on hyvä huomata nuoren aikuisen muutoksia, sillä tarkkailla testosteronia tasoa olisi auttanut hormonia ja motivaatiota. Miten voi pitää huolta seksuaalisuus terveydestä? Voiko muuttaa tapoja tai kehitellä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä, että haluat huolehtia terveydestäsi. Märät unet tai sooloseksi ei vähennä testosteronin tuotantoa. Sooloseksiä saa harrastaa huoletta.
Oletko huomannut muutoksia omassa jaksamisessasi? Testosteronin tuotanto heikkenee vähitellen keski-ikäisestä lähtien. Tämä on luonnollista ja asiasta ei tarvitse olla huolissaan. Testosteronin tuotantoon vaikuttavat negatiivisesti esimerkiksi ylipaino tai runsas alkoholinkäyttö. Hienoa, että syöt terveellisesti, huolehdit puhtaudesta ja harrastat liikuntaa. Viestisi perusteella olet toiminut oikein ja kehosi voi kiittää sinua.
Seksuaaliterveydestä voi pitää huolta samalla tavalla kuin pitäisi huolta perusterveydestään. Tämä tarkoittaa esimerkiksi terveellisiä elämäntapoja, sopivaa unirytmiä ja sopivaa liikunnan määrää. Seksuaaliterveyden näkökulmasta on myös hyvä käyttää kondomia tai suuseksisuojaa seksin aikana. Lisäksi omista seksuaalisista rajoistaan on hyvä pitää kiinni. Rajoista kiinni pitäminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei tee mitään sellaisia asioita, jotka satuttavat omaa kehoa tai mieltä. Esimerkiksi näillä tavoilla oma seksuaaliterveys pysyy tasapainossa fyysisesti ja henkisesti.
Osaat jo nyt huolehtia hyvin seksuaaliterveydestäsi. Omista huolistaan voi kuitenkin puhua terveydenhoitajalle tai lääkärille. Terveydenhoitajalta tai lääkäriltä saat lisää tietoa omasta testosteroniarvostasi ja seksuaaliterveydestäsi.
Neuvonnan tiimi