Yhdynnän jälkeen huomattiin kortsun menneen rikki. Jälkiehkäsypillerin otin alle 24...
Yhdynnän jälkeen huomattiin kortsun menneen rikki. Jälkiehkäsypillerin otin alle 24 h kuluttua. Menkat tuli noin kolme päivää myöhässä, mutta tulivat kuitenkin. Tein varmuudenvuoksi raskaustestin joka näytti negatiivista. Silti aivan järkyttävä raskauden pelko. Voinko olla vielä raskaana?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluatte huolehtia seksuaaliterveydestänne ja suhtaudutte vastuullisesti ehkäisyyn. Kondomin rikkoutumisen jälkeen tosiaan suositellaan jälkiehkäisypillerin käyttöä. Jälkiehkäisyn teho on parhaimmillaan 12 tunnin sisällä suojaamattomasta yhdynnästä otettuna, mutta tärkeintä on, että jälkiehkäisyä käytetään 72 tunnin kuluessa yhdynnästä. Mikäli yhdynnässä olleilla osapuolilla on ollut aiempia kumppaneita, joiden kanssa on harrastettu suojaamatonta seksiä, olisi hyvä varmistua, ettei kondomin rikkoutuessa ole seksitautien vaaraa. Et kuitenkaan maininnut mistään tällaisesta, joten teidän tapauksessanne ei varmaankaan ole syytä olla huolissaan tautien suhteen.
Yleistä on, että jälkiehkäisy saattaa viivästyttää hieman kuukautisia. Koska otit jälkiehkäisypillerin ajallaan, kuukautisesi alkoivat vain 3 päivää myöhässä ja raskaustestikin näytti negatiivista, on epätodennäköistä, että olisit raskaana. Ei ole siis enää syytä raskauden pelkoon.
Jos kuitenkin tuntuu, että tilanne vielä huolettaa tai asia painaa sinua erityisen paljon, kannattaa jutella oman mahdollisen kumppanin kanssa tilanteesta. Myös jollekin ulkopuoliselle keskusteleminen saattaa auttaa. Jos sinusta tuntuu, voi asian ottaa puheeksi myös esimerkiksi terveydenhoitajan kanssa, joka voi vielä varmistaa, ettet ole raskaana. Lisäksi meidän neuvontapuhelimeemme saa aina soittaa, jos yhtään siltä tuntuu. Olemme täällä sinua varten.
Maija Nieminen