Yhdyntöjen jälkeen tuntuva arkuus
Minulla on yhdyntöjen jälkeen sellainen vaiva, että pillu tuntuu aralta. Tunne on pahin seuraavana päivänä. Toisena päivänä ei tunnu oikeastaan mitään. Näin on ollut nyt viimeisen kuukauden aikana. Yhdynnät ovat aina tuntuneet hyvältä, olen ollut riittävän kostea. Yhdyntöjä on yleensä kaksi viikossa. Mikä selitys tähän voisi olla? Häiritsee sen verran, että halukkuus seksiin vähenee tämän takia.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Yhdyntäkipuihin ja arkuuteen voi vaikuttaa moni asia. Usein tästä olisikin hyvä jutella ammattilaisen kanssa, jotta voidaan poissulkea tiettyjä tekijöitä ja mahdollisesti selvittää kipujen syyt. Arkuutta saattaa syntyä, jos yhdyntä on ollut esimerkiksi kovatahtista tai limakalvot ovat kuivat. Yhdyntäkipua voi aiheuttaa myös muun muassa jonkinlainen tulehdus, herpes, endometrioosi sekä ihottumat ja ihosairaudet. Myös jännitys, tunteet tai aiemmat vaikeat kokemukset voivat aiheuttaa lihasjännitystä ja kipua. Lisäksi vulvodynia saattaa aiheuttaa kipua joko yhdynnän aikana tai vasta yhdynnän jälkeen.
Miten kuvailisit mainitsemaasi arkuutta, onko se esimerkiksi kosketusherkkyyttä? Millä alueella arkuutta tuntuu? Niin seksin aikana kuin sen jälkeenkin on hyvä kuunnella kehoaan ja pyrkiä tekemään vain niitä asioita, jotka eivät tuota kipua. Seksiin liittyvä kipu tai seksin jälkeen koettu arkuus vaikuttaa ymmärrettävästi myös seksuaaliseen haluun. Siksi olisikin tärkeää jutella tuntemuksistaan ja mietteistään kumppanilleen. Avoimuus auttaa teitä.
Useat seksikipuja kokevista henkilöistä voivat saada apua moniammatilliselta tiimiltä. Sinua varmasti hyödyttäisi käynti gynekologilla. Myös lantionpohjan hyvinvointiin perehtynyt fysioterapeutti voisi olla avuksi. Lisäksi hoidon tukena on mahdollista käyttää seksuaalineuvojaa tai -terapeuttia. Keskustelemaan voi tulla joko yksin tai kumppaninsa kanssa. Yhteystiedot saat täältä.
Neuvonnan tiimi