Yhteinen sopimus masturboimattomuudesta parisuhteessa
Ollaan sovittu miehen kanssa että kumpikaan ei masturboi vaan kaikki seksi on yhteistä. Tällä ollaan menty nyt jo 7 vuotta. Molemmat on tyytyväisiä ja toisen masturboiminen herättäisi liikaa negatiivisia tunteita. Ollaan kyllä kokeiltu antaa lupa, mutta aina molemmilla tullut kova ahdistus ja mustis. Onko tämä järjestely ihan ok, kun molemmat tykätään tästä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokainen pariskunta päättää itse suhteensa säännöt. Näihin sääntöihin voi kuulua esimerkiksi masturboimattomuus. Sääntöjä laatiessa on tärkeää, että kaikki säännöt ja rajoitukset sovitaan yhteisymmärryksessä suhteen osapuolten kesken.
Seksuaalisuuteen liittyvät aihepiirit voivat herätää mustasukkaisuutta tai ahdistusta parisuhteen sisällä, tämä on hyvin tavallista. Mustasukkaisuus tai ahdistus voi joskus liittyä esimerkiksi siihen, että koetaan sooloseksin olevan pois yhteisestä parisuhdeajasta tai -seksistä. Myös omat epävarmuudet, huoli riittämättömyydestä tai pelko kumppanin menettämisestä voivat saada aikaan ahdistusta. Kaikki tunteet ovat sallittuja, ja niitä on myös hyvä käsitellä kumppaninsa kanssa, jotta padotut tunteet eivät pääse vaikuttamaan kielteisesti parisuhteen hyvinvointiin.
Hyvä kuulla, että mainitsemasi järjestely sopii teille. Onko jokin tietty seikka, mikä sai sinut juuri nyt miettimään tätä asiaa? Niin kauan kuin molemmat ovat sitä mieltä, että seksiä harrastetaan vain yhdessä, saa näin toimia. Jos jokin saa sinut vielä pohtimaan asiaa, olet tervetullut keskustelemaan tilanteesta neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi