Yks tyttö potkasi mua eilen kiveksille kun hiplasin sen peppua...
Yks tyttö potkasi mua eilen kiveksille kun hiplasin sen peppua ku oon ihastunut siihen. Se potkas niin kovaa että itkin ja putosin polvilleni ( tänään sattuu jo vähemmän, mutta ne on tosi arat yhä). Pitäskö mun olla huolissani että jotain on mennyt rikki ja käydä terkkarilla, vai voinko vaan oottaa että kipu menee ohi? Että kuinka kauan kivekset on yleensä kipeät kun joku potkasee? Oon siis 14 vanha

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Olipa ikävästi tehty tältä ihastukseltasi. Et avannut tilannetta sen tarkemmin, mutta muistathan, että vaikka olisi ihastunut johonkuhun, ei toiseen saa koskea ilman tämän suostumusta. Tällaisissa tilanteissa olisi silti parasta yrittää hoitaa asia puhumalla.
Kiveksiin kohdistunut isku voi tosiaan aiheuttaa voimakasta kipua ja arkuutta kivesten alueella. Hyvä kuulla, että nyt sattuu jo vähemmän, mutta mikäli tällä hetkellä tunnet vielä kipua, on hyvä käydä varmuuden vuoksi terveydenhoitajan tai lääkärin luona. Kivesvammoihin on erilaisia hoitomuotoja, mutta erittäin kivuliaissa tapauksissa apua tulisi saada mahdollisimman pian, tai ainakin viimeistään vuorokauden sisällä vamman saatuaan. Näin kivesten toiminta pystytään varmimmin säilyttämään ennallaan. Luultavasti sinun tapauksessasi ei ole kyse tällaisesta, etenkin, jos sinulla ei ole kuumetta tai kirvelyä virtsatessa. Kivusta on silti ikävä kärsiä, joten juttele asiasta vaikka jonkun aikuisen kanssa ja tarvittaessa varatkaa aika lääkäriin. Lisätietoa kivesvammoista löydät täältä.
Jos sinulle jäi vielä kysyttävää ihastumiseen liittyen, voit siitäkin keskustella turvallisen aikuisen kanssa tai soittaa neuvontapuhelimeemme. Hyvää vointia sinulle jatkossa.
Maija Nieminen