Yksinäisyys
Moi mietin tossa et voiko olla haitallista kun en ole saanut seksiseuraa yli vuoteen eikä muutenkaan oo enää kiinostusta itsetyydyttää kun se on aina sitä samaa et runkkaan ja laukeen n.2min pääst enkä saa tarpeeks siitä tyydytystä joten oon lopettanu sen osakuinkin kokonaan ja ny en kiihotu enää juuri mistään ja on vaikeet saada munaa ees seisomaan et voiko se johtuu seksinpuutteest vai mistäköhän meinaan ku olin reilu vuos sit suhtees viel ja seksii riitti ni ei ollu mitään ongelmaa aina mulla seiso hyvin ja eikä ollu muutenkaa mitään ongelmii mietityttää vaan et jos täält sais vastauksii

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jos ymmärsin oikein, olet huolissasi erektiostasi ja siitä ettei sooloseksi tunnu erityisen hyvältä, sillä se on lyhytkestoista eikä kiihottumista tai kiinnostusta seksiin tapahdu niin helposti kuin ennen.
On tavallista, että elämässä ja seksuaalisuuden toteuttamisessa tulee erilaisia vaiheita. On elämänvaiheita, jolloin seksiä tekee enemmän mieli ja sitten taas vaiheita, jolloin sitä ei juurikaan tee mieli. Siitä ei ole haittaa, jos sooloseksistä haluaa pitää taukoa; sitä ei ole pakko tehdä, jos se ei tunnu hyvältä. Jos asia mietityttää, voi hakea apua seksuaalineuvonnasta.
Seksuaalista halua voivat vähentää useat asiat, esimerkiksi päihteiden käyttö, erilaiset sairaudet & lääkitykset, masennus, kielteinen kuva itsestä ja omasta kehosta, kriisit tai stressi, väsymys ja uupumus. Myös yksinäisyydellä, seuran- ja läheisyydenkaipuulla on usein vaikutusta yleiseen oloon ja sitä kautta seksuaalisuuteen. Onko edellisen suhteen päättyminen tai sitä seurannut yksinolo herättänyt sellaisia tunteita, jotka voisivat vaikuttaa oloosi? Monesti tunteiden käsittelystä on apua.
Erektioon vaikuttaa psykologisten seikkojen lisäksi fysiologia, esimerkiksi hormonitoiminta. Tätä selvittääksesi voit halutessasi varata ajan lääkäriltä. Sinulle voisi myös ehkä olla hyödyllistä ja ajatuksia selkeyttävää keskustella tilanteestasi seksuaalineuvojan tai -terapeutin kanssa. Meille voi varata keskusteluajan.
Oona Turunen