Yleinen kysymys: miten sellainen pariskunta, joka odottaa avioliittoon ekaa seksikertaa,...
Yleinen kysymys: miten sellainen pariskunta, joka odottaa avioliittoon ekaa seksikertaa, voisi saada varmuuden tunnetta siitä, että seksi sitten toimii? Mitkä ovat merkkejä seksuaalisesta yhteensopivuudesta, jotka voi tietää ilman seksikokemustakin? Tulee mieleen, että voisi keskustella siitä, kuinka usein kumpikin tuntee halua ja mistä fantasioi (auttaa arvioimaan, onko halut kovin eripariset), ja tottua toisen vartaloon ei-seksuaalisessa kontekstissa kuten saunassa ihaillen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalinen yhteensopivuus on hyvin laaja käsite ja määritelmä vaihtelee aina henkilöittäin sekä pariskunnittain. Se, mikä toiselle pariskunnalle on sallittua, voi toiselle olla jotakin muuta. Jokaisella parilla onkin valta päättää itse, mitkä ovat niitä merkkejä, jotka kokevat tärkeiksi puhuttaessa seksuaalisesta yhtensopivuudesta. Jokainen ihminen saa myös päättää, mitkä ovat ne rajat, millä tavoin ja mistä kohtaa kehoa itseä ja toista saa koskettaa. Mitään sellaista ei kannata tehdä, mikä tuntuu itsestä tai toisesta väärältä tai pahalta. Pikemminkin kannattaa korostaa niitä puolia, joista kumpikin nauttii ja jotka tuovat iloa elämään.
Kaikissa suhteissa on tärkeää jutella omista toiveistaan ja haluistaan. Kuvaamassasi tilanteessa puhuminen on erittäin toimiva keino ja mikäli molemmat ovat avoimia, voi kumpikin oppia toisesta paljon uusia asioita. Puhumisen voi aloittaa vaikkapa jonkin elokuvan tai lehtijutun kautta, jos tuntuu, että omista mieltymyksistään on vaikeaa kertoa suorilta käsin. Niin seksistä puhuttaessa kuin seksiä harrastettaessa on tärkeää muistaa huumori ja rento olotila, sillä henkiset seikat ovat yhtä tärkeitä kuin fyysiset mieltymykset.
Jos kummallekin asia sopii, myös toisen kehoa voi ihailla ja toinen voi myös osoittaa, millaisesta kosketuksesta itse tykkää. Varmuuden tunnetta tuovat jokaiselle ihmiselle aina eri seikat, mutta noin yleisesti ottaen on hyvä merkki, mitä enemmän samoilla linjoilla molemmat ovat toiveidensa ja halujensa suhteen. Jos jokin ei ”täsmäisi”, on myös hyvä jutella heti, onko asia sellainen, että se nousisi kynnyskysymyksesi jossain vaiheessa.
Jos asia kiinnostaa enemmän, saa meidän neuvontapuhelimeemme olla aina yhteydessä, sillä autamme mielellämme. Myös toisia samassa elämäntilanteessa eläviä voi konsultoida ja kysyä heiltä vinkkiä, miten he ovat asiaa lähteneet selvittämään. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Maija Nieminen