Ylimääräinen rintarauhaskudos
Jos on todella isotissinen, mistä voi tietää johtuuko se jostain hormonaalisesta sairaudesta/häiriöstä, vai normaalista yksilöllisestä geneettisestä asiasta? Joillainhan on sairaus, jossa esiintyy rintakudoksen liikakasvua, niin miten se voidaan erottaa siitä että sattuu vaan olemaan valtava varustus?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet kiinnostunut terveyteen liittyvistä asioista. Ylimääräistä rintarauhaskudosta voi olla vaikeaa havaita itse. Ylimääräistä rintarauhaskudosta voi joillakin olla kainalon alueella. Kainalossa rintarauhaskudos voi tuntua ihon alla olevana muhkurana. Kudos voi myös kipeytyä kuukautisten aikana. Ylimääräinen rintarauhaskudos yleensä huomataan silloin, kun henkilö on synnyttänyt ja raskauden vaikutuksesta kasvanut rintarauhaskudos turpoaa maidon noustessa. Joillakin ylimääräisen rintarauhaskudoksen yhteydessä on nänni, jolloin ylimääräinen rintarauhaskudos on helpompi havaita. Rintarauhaskudosta esiintyy tyypillisimmin kainalossa. Ylimääräistä rintarauhaskudosta on 2-6 prosentilla väestöstä, myös miehillä ylimääräistä kudosta voi ilmetä. Kyseessä ei ole kehityshäiriö, kyse on pikemminkin vain ihmiskehojen monimuotoisuudesta.
Tissit koostuvat pääosin rasvakudoksesta. Myös perintötekijät määrittelevät tissien kokoa. Isot tissit omaava henkilö on todennäköisemmin isotissinen perintötekijöidensä ja tissien rasvakudoksen kuin ylimääräisen rintarauhaskudoksen takia. Ylimääräistä rintarauhaskudosta ei kannata pelätä, sillä kyseessä on kuitenkin melko harvinainen asia. Jos asia huolettaa, on tilanteeseen tarvittaessa saatavilla apua lääkäriltä.
Neuvonnan tiimi