Yölliset seksihalut
Hei. Olen herännyt muutaman kerran yöllä, enkä ole saanut hetkeen nukuttua uudestaan. Olen huomannut, että minun tekisi aivan hirveästi mieli seksiä. En muista, että aikaisemmin olisin yöllä sitä halunnut. Nyt hereillä olo nukkuvan, alastoman tyttöystävän vieressä on jotenkin saanut aikaan voimakkaan erektion, ja halun seksiin. En toki voi herättää toista, enkä saada seksiä. Olisi mukava tietää, onko muilla tällaisia haluja yöllä, ja mistä nämä johtuvat.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksihaluja voi ilmetä mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Tyypillisesti tilanteeseen vaikuttaa esimerkiksi henkilön vireystila. Monilla ei välttämättä ole seksihaluja herätessään kesken yöunien. Tässä on kuitenkin eroja henkilöittäin.
Jos yöllä sattuu selkeästi heräämään, voi vireystilakin nousta ja seksi tulla mieleen. Etenkin kun vieressä on alaston ja kiihottavaksi koettu ihminen, voi ajatus siirtyä helposti seksiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tilanteessa olisi mitään outoa. Kehosi ja mielesi saattavat kokea olevansa sen verran virkeitä, että alaston tyttöystävä saa aikaan seksihalut myös yöllä. Helposti alastomuus voi myös johtaa ajatukset seksiin, vaikkei varsinaisesti heräisikään seksiajatusten takia. Jos kyseessä on esimerkiksi uusi suhde, voi yleensä myös tällöin seksihalut herätä spontaanimmin. Tilanteen taustalla saattaa olla myös kehon muu yksilöllinen toiminta.
Erektiolle ei ole pakko tehdä mitään, se laskee hetken päästä itsestään. Jos kuitenkin tekee mieli seksiä, voi mennä toiseen huoneeseen esimerkiksi harrastamaan itsetyydytystä. Jos yölliset heräämiset pysyvät satunnaisina asioina, ei asiasta tarvitse kantaa huolta. Mikäli tilanne vaikuttaa omaan jaksamiseesi, kannattaa asiasta jutella lääkärin kanssa. Häneltä saat tarkempaa tietoa kehoon ja uneen liittyen.
Neuvonnan tiimi