Yölliset siemensyöksyt
Aloin nukkua kesällä ilman housuja, kun oli niin kuuma. Huomasin heti, miten hyvältä tuntui, kun peitto joskus hankasi pippeliä. Minulla on ollut useita kertoja viikossa märkiä unia. Olen nukkunut oikein hyvin, kun ennen kesällä oli vaikea nukkua. Johtuukohan märät unet housuitta nukkumisesta, vai vaikuttaako siihen muut asiat, vaikka ikäni? Voiko sitä tietää? Täytin 14 vuotta keväällä. Itsetyydytystä olen harrastanut vain kerran viikossa. Pitäisiköhän sitä tehdä useammin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet löytänyt itsellesi sopivan tavan nukkua kesällä. Hankaava kosketus voi saada aikaan yöllisen siemensyöksyn. Tällaiset tilanteet ovat muillekin tuttuja, joten asiaa ei tarvitse hävetä. Voi olla, että housuitta nukkumisen lisäksi myös ikä vaikuttaa yöllisten siemensyöksyjen esiintymiseen. On luonnollista, että yölliset siemensyöksyt alkavat ikäisenäsi. Joillakin myös ajatus housuitta nukkumisesta tai siemensyöksystä voi kiihottaa alitajuisesti ja saada yöllä aikaan siemensyöksyn. Koska jokaisen keho on yksilöllinen, voivat myös muut syyt aiheuttaa märkiä unia.
Itsetyydytystä voi harrastaa sen verran, mikä itsestä tuntuu kivalta. Jos kerran viikossa on sinulle sopiva itsetyydytysmäärä, niin voit halutessasi toimia näin jatkossakin. Joskus siemenneste voi purkautua pois kehosta yöllisenä siemensyöksynä, jos edellisestä siemensyöksystä on kulunut aikaa. On kuitenkin yksilöllistä, vaikuttaako itsetyydytyksen määrä yöllisiin siemensyöksyihin vai ei. Yöllisten siemensyöksyjen takia ei siis ole pakko lisätä itsetyydytyksen määrää. Tärkeintä on, että tilanne tuntuu itsestä hyvältä ja sopivalta.
Jos yölliset siemensyöksyt tai itsetyydytys mietityttävät sinua, voit jutella asiasta rohkeasti terveydenhoitajan kanssa. Kertomasi perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, ettei mitään syytä huoleen ole.
Neuvonnan tiimi