Kiihottuminen ja siihen liittyvä harjoitus

Seksuaalinen halu liittyy usein emotionaaliseen tunteeseen, kuten haluun harrastaa seksiä. Kiihottuminen puolestaan on fysiologinen, kehollinen reaktio. On mahdollista tuntea fyysistä kiihottumista ilman, että haluaa toimia sen mukaan. Monien on vaikeaa erottaa seksuaalista kiihottumista halusta. Usein myös käy niin, että kiihottuminen tapahtuu ensin, ja vasta itselle sopivien ärsykkeiden jälkeen herää myös seksuaalinen halu. Seksuaalisen halun puutteesta voit lukea lisää tästä.

Kun kiihottuminen ja motivaatio seksin tekemiselle kohtaa, mielessä ja kehossa tapahtuu asioita. Kun kiihottuu tapahtuu sydämen sykkeen kohoamista ja veren virtaus sukuelinten alueelle tehostuu. Mieli tulkitsee kehon reaktiot ja tilanteen kiihotuksesta kertoviksi.

Joskus kuitenkin keho ja mieli voivat toimia eri tahdissa ja tilanne voi olla joko se, että kehossa tuntuu kiihotuksen merkkejä, mutta mieli ei ole mukana tai se, että mieli on hyvinkin kiihottunut, mutta kehossa ei tunnu kiihotuksen merkkejä. Häpeän tunteet voivat olla yksi monista syistä, mikä estää kiihottumisen tai se, ettei tunnista tai tiedä, mikä itseä kiihottaa. Suhdeongelmat, siihen liittyvä tunneilmasto tai omat aiemmat epämiellyttävät seksikokemukset voivat myös haitata kykyä kiihottua. Vaihdevuosista johtuviin kiihottumisen pulmiin voi saada lääkinnällistä apua.

Kiihottumisen tunne voi olla olemassa ennen kuin mitään kovin seksuaalista tapahtuu, tai tunne voi nousta seksuaalisen virikkeen (esimerkiksi eroottiseksi koettu tuoksu, näkymä tai kosketus) seurauksena. Jokaisen kiihottumisrytmi on omanlaisensa: yksi kiihottuu varsin nopeasti ja toinen taas kiihottuu hitaammin. Monella kiihottumisreaktio on melko herkkä ulkoisille häiriötekijöille. Tällainen häiriötekijä voi olla vaikkapa huoli siitä, että kiihottuuko tarpeeksi nopeasti, toimiiko keho toivotulla tavalla tai onnistuuko esimerkiksi suunniteltu ehkäisynkäyttö.

Omaan kiihottumisreaktioon tutustumista voi harjoitella tunnustelemalla ylipäätään kehon tuntemuksia ja pohtimalla mikä tuntuu itsestä eroottisessa mielessä kiinnostavalta. Ethän aseta itsellesi odotuksia tai vaatimuksia, vaan tutustu itseesi uteliaalla mielellä. Tutustumisen voi aloittaa omaan tahtiin tai vaikkapa alla olevaa harjoitusta apuna käyttäen.

Harjoitus: kiihottumisen tutkiminen

Varaa itsellesi häiriötön ja yksityinen tila, esimerkiksi oma huone tai suihku. Ota muutama syvä sisään- ja uloshengitys ja halutessasi sulje silmäsi. Ala tunnustella ja kosketella kehoasi varpaista alkaen kohti päälakea. Sukuelimiä ei tarvitse vielä kosketella, ellet halua. Tässä harjoituksessa tarkoitus ei ole kiihottua (mutta ei haittaa jos kiihotut), vaan tutkailla, miltä kosketus eri puolilla kehoa tuntuu. Voit kokeilla erilaisia kosketuksia: kevyttä sivelyä ja voimakkaampaa kosketusta. Millaisesta kosketuksesta pidät? Vaihteleeko se, millaisesta kosketuksesta pidät riippuen siitä, mitä aluetta kehossasi kosketat? Voit jatkaa harjoitusta 5-10 minuuttia tai niin kauan kuin tuntuu sopivalta.

Kun olet tehnyt edellä kuvatun harjoituksen muutaman kerran, voit kokeilla vastaavaa harjoitusta niin, että kosketat nimenomaan sukuelimiäsi ja niitä kohtia, jotka koet kehossasi seksuaaliseksi. Haluat ehkä olla alasti ja käyttää kehosi tutkimisen apuna hierontaöljyä tai liukuvoidetta. Tässäkään kohtaa tavoitteena ei ole kiihottua (mutta ei haittaa jos kiihotut), vaan tutkailla, miltä kosketus eroottiseksi mieltämälllä kehon alueilla tuntuu. Samalla voit panna merkille, millaisia ajatuksia ja tunteita kehosi koskettelu sinussa herättää. Voit jatkaa harjoitusta 5-10 minuuttia. Jos pystyt, voit lopuksi sanoa kehollesi jotakin kaunista ja kiittää itseäsi siitä, että haluat pitää kehostasi tällä tavalla huolta ja osoittaa sille rakkautta.

Kun olet tehnyt edellisen harjoituksen muutaman kerran, voit kokeilla harjoitusta vielä siten, että koskettelet eroottiseksi mieltämiäsi kehon alueita ja tietoisesti tutkit, millainen kosketus voisi olla sellaista, jota ehkä kaipaat lisää. Löytyykö kosketuksen tapoja, joita haluaisit jatkaa? Jos tunnet mielihyvää, jatka koskettelua sellaisella tavalla ja sellaisille alueille, joissa koet erityisesti mielihyvää. Jos haluat, voit antaa mielesi vaellella eroottisissa ajatuksissa tai muistoissa samalla kun koskettelet itseäsi. Kun vastaanotat omaa kosketustasi, kiinnitä huomiota siihen, että hengityksesi virtaa vapaasti. Jatka harjoitusta niin kauan kuin sinusta tuntuu hyvältä.

Harjoitusten jälkeen voit miettiä seuraavia kysymyksiä: Millaisia havaintoja teit koskettamisesta ja mielihyvästäsi? Pystyitkö tuntemaan mielihyvää? Miten mielesi ja kehosi reagoi jos tunsit mielihyvää? Miten mielesi ja kehosi reagoi jos et tuntenut mielihyvää? Oliko jokin kokemasi tuntemus kiihottava? Löysitkö koskettamisen tapoja, jotka toimivat tai tapoja, jotka eivät toimineet? Jos sinulla on kumppani, rohkenisitko jutella havainnoistasi kumppanillesi?

Lue lisää:

Naisen kiihottumishäiriöt; Naisen kiihottumishäiriöt – Terveyskirjasto

Mielenterveystalon seksuaalisuuden omahoito: Opettele huolehtimaan omasta seksuaalisuudestasi