Ahdistus ja masennus seksuaalirikostaustasta ja muiden ajatuksista johtuen
Käyn tälläisessä mielenterveys tukiryhmässä, olen saanut tuomion seksuaalirikoksesta (kiven sisässä 6kk). Ajattelumallien ja tekojeni vaikutusten ymmärtäminen oli haastavaa ja kadun tekojani suunnattomasti.
Ryhmässä on eräs potilas joka puhui seksuaalirikoksista, sanoi että kaikki pitäisi tappaa koska me emme voi muuttua. Itseäni ahdisti tämä kovin koska pidän itseäni hyvänä ihmisenä nykyään, aloin myös pelkäämään itseäni tämän lauseen myötä.
Ahdistukseni ja masennukseni on paljon pahempaa

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvä asia, että olet saanut apua tilanteessasi ja kykenet nykyään havaitsemaan aiempien ajattelumalliesi ja tekojesi vaikutukset. Ajatusmallien ja käyttäytymistapojen muuttaminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja on tärkeää saada tarvittaessa tukea uudessa elämänvaiheessaan.
Ikävää kuulla, että koet ahdistusta tukiryhmässä käydystä keskustelusta. Ymmärrettävästi toisen sanat voivat satuttaa, vaikkei sinusta suoranaisesti puhuttukaan. Miten keskustelu jatkui tästä eteenpäin? On hyvä muistaa, että kyseessä on vain yhden ihmisen mielipide. Auttaisiko sinua keskusteleminen tukiryhmän vetäjän kanssa? Hänen kanssaan voisitte käydä tapahtunutta läpi luottamuksellisesti kahden kesken. Ryhmänvetäjällä voi myös olla joitakin erityisesti sinulle sopivia ahdistusta ja masennusta lievittäviä keinoja.
On tavallista, että omia ajatuksiaan ja tuntemuksiaan saattaa alkaa jonkin ärsykkeen johdosta pelkäämään uudestaan. Tällaisissa tilanteissa olisi tärkeää rauhoitella itseään ja hengittää hetki syvään. Pelko ei tarkoita sitä, että jokin asia toteutuisi. Ihmisellä itsellään on valta ohjata käytöstään. Olisiko sinulla ketään henkilöä, johon voisit olla heti yhteydessä silloin, jos mainitsemiasi tuntemuksia tulee uudestaan vastaan? Myös erilaiset harjoitukset voivat saada aikaan hieman helpotusta pahalta tuntuvissa hetkissä.
Toivottavasti sinulla olisi jo parempi olo. Jos ahdistus tai masennus tuntuu edelleen voimakkaana ja tilanteesi pelottaa sinua, on lupa jutella asiasta lääkärin ja psykologin kanssa. Lisäksi Kriisipuhelimessa pystyy puhumaan tilanteestaan ja saamaan tukea. Mikäli haluaisit käydä läpi seksuaalisuuteen liittyviä asioita, voit olla yhteydessä Sexpon neuvontapuhelimeen tai SeriE-hankkeeseen, jos pelon taustalla on seksuaalinen kiinnostus lapsiin tai nuoriin. Apua on tarjolla, joten olethan rohkeasti yhteydessä sopivimpaan tahoon.
Neuvonnan tiimi