Ahdistus pakko-oireista
Selailin näitä sivuja ja törmäsin kohtalotoveriin jolla on pakkomielle insestiin, itsellä myöskin ja olen alentunut samankaltaisiin tekoihin kuin hän (kik messengerissä laittanut samanlaisia kysymyksiä)
Olen aika varma että itsellä on ocd, kärsin jatkuvasta ahdistuksesta ja vaikka osittain insestistä kiihotun se aiheuttaa enemmän ahdistusta. Jokapäiväinen elämäni on tuskaa koska nämä pakonomaiset ajatukset ei anna rauhaa, ahdistun seksistä ja muista vastaavista aiheista

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Insestiin liittyvistä fantasioista saa kiihottua, mutta joskus omat fantasiat ja mahdolliset fantasioihin liittyvät teot voivat saada aikaan myös ristiriitaisia tai hankalia tunteita.
Erilaiset terveydentilaan liittyvät seikat, kuten mainitsemasi OCD, eli pakko-oireinen häiriö voivat aiheuttaa pakkoajatuksia ja pakkotoimintoja. Pakkoajatuksista ja pakkotoiminnoista voi seurata ahdistusta, joka saattaa näkyä elämän eri osa-alueilla. Pakkoajatukset tai -toiminnot lisääntyvät tavallisesti esimerkiksi stressin vuoksi tai elämän käännekohdissa. Seksuaalisuuteen liittyvät pakkoajatukset ovat melko yleisiä ja ajatusten sisältö koostuu asioista, jotka mielletään oman seksuaalisuuden kohdalla vieraaksi tai pelottavaksi. Pakkoajatuksia saatetaan pyrkiä poistamaan pakonomaisilla toiminnoilla.
Ikävää kuulla, ettet saa pakonomaisilta ajatuksilta rauhaa ja koet elämäsi olevan tuskaa joka päivä. Kuvaamasi tuntemukset ovat tuttuja monelle muullekin samassa tilanteessa elävälle. Olisi hyvinvointisi kannalta tärkeää, että juttelisit asiasta lääkärin kanssa. Lääkärille voi luottamuksellisesti kertoa omista kokemuksistaan kaikkine vaiheineen ja tunteineen. Kukaan ei tuomitse sinua ja lääkärin avulla sinun on mahdollista voida hyvin. Halutessasi voit tutustua myös Mielenterveystalon pakko-oireiden omahoito-oppaaseen sekä Oivamielen hyvinvointia tukeviin harjoituksiin.
Mikäli haluaisit käsitellä asiaa seksuaaliterveyden näkökulmasta, olet tervetullut juttelemaan tilanteestasi neuvontapuhelimessa tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Yhteystiedot löydät täältä. Voit perehtyä asiaan tarkemmin myös tämän artikkelin avulla. Ansaitset voida hyvin, toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon.
Neuvonnan tiimi