Ahdistus seksin jälkeen
”Normi” seksin/rakastelun oheella toisinaan käytämme bondageleluja ja muuta tavaraa, kuten käsirautoja tai köyttä. Monesti näiden kertojen jälkeen iskee ahdistus ja surumielisyys. Olen siis se osapuoli, joka mm. sidotaan. En yleensä tahdo seksiä vähään aikaan näiden kertojen jälkeen. Nautimme molemmat näistä hellistä bondageleikeistä, emmekä tee mitään mitä toinen ei halua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksin aikana on tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja mieltään. Hienoa, ettette tee mitään, mikä ei miellytä itseä tai toista. Tällaiset seikat ovat tärkeitä, jotta seksi tuntuisi molemmista miellyttävältä.
BDSM-seksiin liittyy erilaisia rooleja, joita toteutetaan seksin aikana. Seksin aikana koetut tapahtumat voivat olla välillä psyykkisellä tasolla isoja asioita ja joissakin tapauksissa seksiä voi seurata tilapäinen ahdistus tai surumielisyys.
Usein BDSM-sessiot ovat intensiivisiä. Ehkä keho- ja mieliyhteytesi ovat sessioiden aikana niin vahvasti omassa tilassa, että siitä toipuminen vie aikaa. Sidonta voi saada kehon tuottamaan vahvoja mielihyvähormoneja kuten endorfiinia, ja kun sen vaikutus lakkaa, mieliala laskee. Voisit tutustua sub dropin käsitteeseen.
Kerroit, ettet halua seksiä vähään aikaan BDSM-session jälkeen. Onko kuvaamasi tilanne vaikuttanut parisuhteeseenne tai laajemmassa mittakaavassa sinun kokemukseesi seksistä tai seksuaalisuudestasi? Koetko jonkin osan seksuaalisuudessasi tai seksissänne aiheuttavan häpeää?
Omista tunteistaan ja ajatuksistaan olisi tärkeää jutella kumppanin kanssa, sillä hänkin varmasti haluaa, että yhteinen seksinne tuntuu kaikin puolin mukavalta. Armollisuus itseään kohtaan on tärkeää ja tuntiessaan vaikeita tunteita, voi sallia itselleen myös rauhoittumisaikaa järjestellä ajatuksiaan.
BDSM-session jälkeen onkin oleellista toteuttaa jälkihoito, jossa hellitään ja ollaan lähellä, esimerkiksi halaillen ja puhutaan tuntemukset sekä tapahtunut sanallisesti. Oletko huomannut, että tietyntyyppinen jälkihoito vähentäisi mahdollista ahdistuksen tunnetta?
On myös tärkeää antaa itselle aikaa ja keskittyä siihen, kuinka palautua seksisessiosta. Mieti mikä sinua voisi rauhoittaa, rentouttaa ja palauttaa taas tähän hetkeen. Joillakin toimii ajatusten kirjoittaminen päiväkirjaan, piirtäminen, värittäminen tai vaikka kovien karkkien purekseminen.
Jos omia tunteita on hankalaa käsitellä tai tilanne vaikuttaa sinuun tai parisuhteeseenne kielteisesti, voi keskusteleminen seksologian ammattilaisen kanssa olla avuksi. Autamme sinua mielellämme lisää, joten mikäli kaipaat paremmin tukea ja neuvoja tilanteessasi, voit soittaa neuvontapuhelimeen tai varata ajan seksuaalineuvojan luota.
Neuvonnan tiimi